" KAKSI JUTTUA "

Tuija

" KAKSI JUTTUA "

Viesti Kirjoittaja Tuija »

keskiviikko 10. syyskuuta 2025
"KAKSI JUTTUA"

SUNNUNTAI 7.9.2025.
Siunattua Sunnuntai aamua ja päivää. Äsken kun tein nousua rukouksen jälkeen, kuulin selkeän miehen äänen sanovan: " SAAT KAKSI JUTTUA"

.. Ja hauskaa oli että tuo ääni käytti sanaa: " juttua". Mitä lie tuo "juttu " merkitsee? Ei siis asiaa, tai Sanomaa, vaan " juttua "?

Sitten oli pieni tauko ja kuulin uudestaan tuon äänen sanovan korviin kuuluvasti: " ... KAHDEN PÄIVÄN PÄÄSTÄ"

Tuota kahden päivän päästä, olen nyt miettinyt. Noiden kahden päivän päästä tulee kolmas päivä ja tarkoittaisiko se Joonan merkkiä?

Nousi sydämelle myös että Jumalan päivä on 1000 vuotta, joten tässä tapauksessa 2000 vuotta .. sen päässä. Elämme nyt tuota 2025 vuotta ... näitä kaikkia hiljaa mietin? Jumala yksin voi tietää vastauksen.

Matt.12.

38. Silloin muutamat lainopettajat ja fariseukset sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, anna tässä meidän nähtemme merkki!" 39. Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. 40. Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. 41. Niniven asukkaat nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettavat sille tuomion. He kääntyivät, kun Joona saarnasi heille, ja tässä teillä on enemmän kuin Joona! (Matt. 12:38-41).

1. Jeesuksen luo tuli fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta. 2. Mutta Jeesus vastasi heille: "Illalla te sanotte: 'Tulee kaunis ilma, kun taivas ruskottaa', 3. ja aamulla: 'Tänään tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava.' Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä. 4. Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki." Hän jätti heidät siihen ja lähti pois. (Matt. 16:1-4)

Joonan merkki viittaa Jeesuksen vertaukseen, jossa hän vertaa Joonan kolmea päivää valaan vatsassa omaan kuolemaansa ja ylösnousemukseensa. Tämä merkki toimittaa viestin Jeesuksen jumalallisesta auktoriteetista ja tehtävästä, samalla korostaen parannuksen ja ylösnousemuksen teemoja. Varhaiskristinuskossa Joonan merkki on profeetallinen viittaus, joka osoittaa, että Jeesuksen ylösnoussut tila toimii ihmeenä, aivan kuten Joonan kokemus. Se on ainoa merkki, jonka Jeesus antoi, ja se korostaa Joonan roolia merkkinä tämän sukupolven edessä.

Tämä siis jää nyt nähtäväksi, mitä tuo oli, vaiko vain unisia kaikuja. Mutta jäin kyllä tuota nyt miettimään? 🙏😇❤‍🔥

Kiitos Jeesus! Kirjoitin tuon kaiken jo tänne ylös ja nyt jään odottamaan mitä kahden päivän päästä saan? Ja kun tämä toteutuu, voin vahvistaa tämän blogi tekstiksi, mitä sitten onkaan? Odottavan aika on pitkä, ja minä malttamaton, mutta se palkitaan.

Joh.5. 24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

25. Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää.

26. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.

27. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

28. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä

29. ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

30. En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.
“Miksi valitat, Jaakob, Israel, miksi puhut näin:
— Ei ole Herra nähnyt elämäni taivalta,
minun asiastani ei Jumala välitä.
Etkö jo ole oppinut,
etkö ole kuullut,
että Herra on ikuinen Jumala,
koko maanpiirin luoja?
Ei hän väsy, ei uuvu,
tutkimaton on hänen viisautensa.
Hän virvoittaa väsyneen
ja antaa heikolle voimaa.
Nuoretkin väsyvät ja nääntyvät,
nuorukaiset kompastelevat ja kaatuvat,
mutta kaikki, jotka Herraa odottavat,
saavat uuden voiman,
he kohoavat siivilleen kuin kotkat.
He juoksevat eivätkä uuvu,
he vaeltavat eivätkä väsy.”.
(Jes. 40: 27-31)

”Ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman.” Jeesukseen uskovat saavat voiman jo silloin, kun he odottavat Herraa, ei vasta silloin, kun odotus täyttyy.

Kol 1:
13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,

Joonan merkki johdattaa ihmisen evankeliumin luokse, joka julistaa Herran Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta syntien anteeksiantamusta ja iankaikkista elämää, kaikille niille jotka tunnustavat syntinsä ja uskovat Herraan Jeesukseen.
.... ....... ...... ..... ............. .............. ....

Juutalainen ajanlasku poikkeaa meidän ajanlaskustamme siinä, että se laskee vajaat päivät täysiksi. Jeesus oli haudassaan perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. Meidän ajanlaskumme mukaan siitä tulee noin puolitoista vuorokautta, mutta juutalaisen ajanlaskun mukaan aikaa kului kolme vuorokautta, sillä kaikki kolme vuorokautta laskettiin täysiksi.

Helsingin piispa Eero Huovinen käsitteli kysymystä kolmannesta päivästä pääsiäistervehdyksessään vuonna 2000. Siinä hän sanoi mm. näin: ”Kolmas päivä ei kuitenkaan ole ensi sijassa ajan määre, vaikka siinä onkin numero ja vuorokauden osaa kuvaava sana. Varsinainen juoni on muualla kuin tunneissa tai vuorokausissa. – – Kolme päivää kertoo siitä, millaista ihmisen elämä on, ja kolmas päivä siitä, millainen Jumala on. – – Mutta jos kolme päivää kertovat elämästä ja sen ahdistuksista, niin kolmas päivä taas kertoo siitä, että Jumala voi salatulla tavalla yllättää ja vapauttaa. Tuskan ajalla on rajansa. Vaikka kärsimyksen kolme päivää ovatkin sietämättömän pitkiä, toivo ei kuitenkaan ole kaukana – kolmas päivä tulee pian.

Kolmas päivä on Raamatussa Jumalan toiminnan aika. Kun kolmas päivä koittaa, silloin pitkältä tuntunut kolmen päivän ahdistus päättyy. Jeesuksen vanhempien hätä hälveni: ´Kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet temppelistä.´ Kolmantena päivänä Joona vapautui suuren kalan vankeudesta.

Kolmantena päivänä Jeesuksen kuoleman jälkeen alkoi uusi aika. Kuoleman kauhean todellisuuden rinnalle, sen ylle, tuli uusi elämä.

Kolmas päivä ei ole ihmisen hallussa. Ihminen ei päätä, milloin paha päättyy tai milloin kuolema kukistuu. Kolmas päivä on yllätysten päivä. Kolmantena päivänä Jumala puuttuu asioihin ja avaa uuden todellisuuden. Kolmantena päivänä Kristus nousee kuolleista.”

Kirjoittaja Rovasti Pekka Harne.
...... .... ...... ..... ...... ......

MAANANTAI 8.9.2025.

Eilen oli hassu päivä. Lähdettiin mieheni kanssa kauppaan ja halusi yllättää minut, että mennään johonkin syömään. Siinä ruokailemaan mennessä meidän vanha ystävä tuli vastaan ja lähti meidän mukaan. Siinä pihalla ojensi minulle tuubi vesivärit. Oli ollut tulossa meille, myöhästyneille syntymäpäiville, mutta kohtasimmekin matkan varrella. Lopulta kävi niin että hän tarjosi meille nuo ruuat. Oli mukava ruokailu hetki. Tänään kun mieheni lähti pyöräilemään, aloin minä koettamaan uusia vesivärejä. Siitä on aikaa kun viimeksi olen niillä maalannut ... laitoin tuon ensimmäisen koitokseni tuosta maalauksesta aloitus kuvaksi. Ehkei tuntunut vielä ihan omaksi, mutta katsotaan kun saa tuntumaa, nuo acryl maalit omat paremmin se mistä tykkään. 👌

Oliko nämä ne kaksi juttua? Mutta ei ollut mennyt kuin yksi päivä ... sanottiin että kahden päivän päästä.. ? Kaksi juttua, niin kuin juttu "sanoma lehdessä"? Nuo hengelliset aatokset kahdesta päivästä ja tuo maallinen, mitä ehdin siinä kokemaan? Nyt ajattelin, näin kahden päivän " päästä " julkistaa nämä tekstini, .. juttuni.

Eräs uskova sisko laittoi minulle sähkö postia: "Tuli tänä aamuna sana. Karitsan häät ovat tulleet.

Ilm 19:7 Iloitkaa ja riemuitkaamme ja antakaa kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

Onko seurakunta valmis?"

Tuo siskolta saama viesti sopii todella hyvin tuohon videoon joka tuli vastaan:

HUUTO SUOMEN NUKKUVALLE SEURAKUNNALLE https://youtu.be/dfxJD9eoB_g?si=w18MWWiGx3QioJeg

ARMON AIKA KERRAN PÄÄTTYY https://youtu.be/MtorWBUUXkg?si=HxOV-edScsUgcTmB

Amen 🙏❤️‍🔥👑❤️‍🔥

By 💍

Saa jakaa ...
Viimeksi muokannut Tuija, 10 Syys 2025, 12:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuija

Re: " KAKSI JUTTUA "

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Olipa muuten osuvaa kun jaoin tämän blogi tekstini tänne, tuli kahtena eri juttuna. Poistin nyt toisen, ettei ole kahdesti kerrottu samaa tarinaa .. Mutta osuvaa .. 😂👌
Toivottavasti tuosta sai tolkkua, kun siihen oli kerätty asioita ja ajatuksia muutamalta päivältä ...
Vastaa Viestiin