Vaikeat Raamatun paikat

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
AOAOAOAOAO
Site Admin

Re: Vaikeat Raamatun paikat

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 22 Heinä 2025, 23:53 Kyllä, oon samaa mieltä, nuo laittamasi Raamatunkohdat löytyvät juuri Korinttilaiskirjeestä, joka todistaa, ettei Jumalan Temppeli Uudessa Liitossa ole enää fyysinen Temppeli, vaan jotakin parempaa, Hengellinen Temppeli Jeesuksessa Kristuksessa.

Tämä ei tarkoita Vanhan Testamentin Herran lupausten poistumista, vaan niiden toteutumista, eikä se tarkoita kaikkien asioiden siirtymistä hengellisesti toteutuviksi, vaan Raamatun sana toteutuu edelleen kuten se on kirjoitettu.

Tämän sanottuani, voi tietienkin tulkinta, että Sakarjan mainitsema ”Vesa” tarkoittaa Serubbaabelia, joka perusti juutalaisten Toisen Tempppelin, mutta toinen kysymys on, sopivatko Raamatun kaikki maininnat vesasta häneen paremmin vaiko sittenkin Jeesukseen.
Jes.53:2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin Vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut Hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme Hänet, mutta ei ollut Hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

Kun katsoo tuota "vesa"-sanaa, yhden kerran VT:ssa, ja gogeilee esim. Googlen kääntäjän lausumana ; [ jonek ], ja sitten katsoo sanaa josta tuo sana on johdettu, verbiä, ja kuinka se lausutaan ; [ jenek ]

Vebi on siis "imeä", "imeväinen", jne. 32 kertaa VT:ssa. Substantiivi "vesa/taimi/imeväinen" on vain yhden kerran VT:ssa.

Jes.53:4-5"Mutta totisesti, meidän sairautemme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä. Me pidimme Häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja Hänen haavainsa kautta me olemme paratut".
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
AOAOAOAOAO
Site Admin

Sakarja 6.12 jakeessa on eri sana ( Vesa) kuin Jes.53:2 jakeessa.

Sakarjan käyttämä "vesa"-sana on 12 kertaa VT:ssa. Laitan alle kyseiset kohdat niin huomaa selvästi kehen tuolla "Vesa"-sanalla viitataan, ja mitä tuo "Vesa" tulee tekemään.

1. Moos. 19:25 ja hävitti nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden.

Jes. 4:2 Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto.

Jes. 61:11 Sillä niinkuin maa tuottaa kasvunsa ja niinkuin kasvitarha saa siemenkylvönsä versomaan, niin saattaa Herra, Herra versomaan vanhurskauden ja kiitoksen kaikkien kansojen nähden.

Jer. 23:5 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.

Jer. 33:15 Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.

Hes. 16:7 minä teen sinut kymmentuhansiksi kuin pellon laihon'. Sitten sinä vartuit, tulit isoksi ja ehdit kauneimpaan kukoistukseesi, rintasi paisuivat, ja hiuksesi kasvoivat; mutta vielä sinä olit alaston ja paljas.

Hes. 17:9 Sano: Näin sanoo Herra, Herra: Menestyyköhän se? Eiköhän kotka kisko ylös sen juuria ja raasta sen hedelmiä; niin että kaikki siitä versoneet lehdet kuivuvat ja puu kuivuu? Eikä tarvita suurta voimaa, ei paljoa väkeä sen nostamiseksi juuriltansa.

Hes. 17:10 Katso, istutettu se on-menestyyköhän se? Eiköhän se kuivu, kun siihen käy itätuuli, kuivu penkereessä, jossa se versoi?"

Hoos. 8:7 Sillä tuulta he kylvävät, ja myrskyä he leikkaavat. Ei se pääse korrelle, laiho ei tuota jauhoja; ja minkä ehkä tuottaa, sen muukalaiset nielevät.

Sak. 3:8 Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.

Sak. 6:12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.

Ps. 65:11 Sinä kastelet sen vaot, sinä muhennat sen multapaakut, sadekuuroilla sinä sen pehmität ja siunaat sen laihon.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

AOAOAOAOAO
Site Admin

Sak.6:15 kuvaa hyvin Uuden Liiton seurakunnan rakentamista, elävistä kivistä, jooka koostuu niin juutalaisita kuin ei-juutalaisista.

" Ja kaukana asuvaiset tulevat ja rakentavat Herran temppeliä. Ja te tulette tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut teidän tykönne. Näin on tapahtuva, jos te hartaasti kuulette Herran, teidän Jumalanne, ääntä."

Tästä samasta asiasta mainitaan jo Jesajan luvussa 9:6 ;

" Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja Hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä. "

Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen!

Joo, kyllähän tästä muodostuu hyvin selkeä kuva, mitä tämä "Vesa" on tekevä ja kuka Hän mahdollisesti on eli Israelin kansan ja sitä myötä meidän kaikkien Pelastaja, Messias Jeesus Kristus, ja että Hän on siis se, joka rakentaa lopullisen Herran Temppelin ja että tämä rakennustyö on siis käynnissä nyt koko ajan.

Jos siis Jerusalemiin aletaan rakentamaan temppeliä, mikä on tietenkin mahdollista, niin ei se kuitenkaan ole Raamatun sanan mukainen Herran Temppeli eli Jumalan asuinsija, koska ei Herra tule sinne asumaan enää, vaan asuu siis ihmisruumiissa, Pyhän Hengen Temppelissä.

Tästä mun mielestä hahmottuu myös hyvin selkeästi se, että Uudessa Liitossa asiat kyllä muuttuvat, mutta eivät kuitenkaan katoa. Vanhan Liiton profeetat ennustivat sen mukaan, mitä Herra antoi heille sanottavaksi, mutta tuskin kukaan osasi silloin aavistaa, miten heidän ennustuksensa tulisivat lopulta toteutumaan Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan Pojassa.

Mutta ei tietenkään yli sen mitä kirjoitettu on eli jos Raamattu sanoo, että Temppeli Uudessa Liitossa on ihmisruumis itsessään, niin on se otettava vastaan totuutena ja sitten toisaalta jos Raamattu sanoo, että Herra on itse vielä kerran tuleva maan päälle, puuttumaan tapahtumien kulkuun, pelastamaan uskollisensa Tuomioitten tieltä ja lopulta hallitsemaan yhdessä uskollistensa kanssa, niin ei tämänkään todenperäisyyttä ole syytä epäillä, vaan että Raamatun sana toteutuu niin kuin se on kirjoitettu.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Eikö tuossa ole kyse samasta hengellisestä temppelistä minkä Jeesus sanoi rakentavansa kolmessa päivässä?
.
.
.
.
Eero kirjoitti: 22 Heinä 2025, 21:45
On tietenkin mahdollista, että Kolmatta Temppeliä rakemnettaisiin yhtä aikaa ”Vesan” kanssa eli sekä Hengellistä että fyysistä Temppeliä, mutta kumpi niistä silloin olisi oikea Jumalan Temppeli?
AOAOAOAOAO kirjoitti: 22 Heinä 2025, 23:26 Itse luen tuon Sakarjan kohdan puhuvan Uuden Liiton seurakunnasta, sen perustajasta/ ja itse perustuksesta, Jeesuksesta.

"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä ?

Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat ? "

Jos fyysistä kivitemppeliä joku alkaisi rakentamaan niin sillä ei olisi mitään tekemistä syntien anteeksiantamisen kanssa, vaan aivan päinvastoin. Se olisi väärää evankeliumia, se olisi Kristuksen "korvike".

Ja maanpinnalla oleva hengellinen temppeli ei pois sulje kolmannen konkreettisen temppelin rakentamista.

Juutalaisillahan ei tällä hetkellä ole mitään, mikä sovittaisi heidän syntinsä heidän kieltäessään Jeesuksen ristintyön, mikä olisi motiivi ruveta rakentamaan temppeliä.

Joten jos/kun juutalaiset rupeaa rakentamaan kolmatta temppeliä, niin ei kai se mitenkään voikkaan olla mikään suoranaisesti Jumalan projekti, jos he rakentavat sen "väärässä" uskossa uhrataakseen siellä punaisia hiehoja. Sehän on koko ajatusmaailmaltaankin Raamatun ja Jeesuksen vastaista.

Ja jotta kolmatta temppeliä edes pystyttäisiin rakentamaan muslimien valtaamille alueille, tarvitaan tuleva seitsenvuotinen rauhansopimus. Kolmas temppelihän olisi itsessään varteen otettava pyhä vaihtoehto antikristuksen astumiselle sisään.

Kun te näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa – joka tämän lukee, se tarkatkoon – silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille.”
Matteus 24:15–16; vrt. Daniel 9:27, 11:31 ja 12:11

Vaikka temppeli ei meille ole pyhä tai Jumalan mittapuulla pyhä, koska sieltä puuttuu oikea uhri, Jeesus - juutalaisille se olisi, kunnes näkevät lävistämänsä Messiaan.

Ja koska ollaan muslimien valtaamalla maalla, vain uskomattoman arvostettu, luotettu ja sekä muslimien, että juutalaisten kunnioittama mies pystyisi laatimaan rauhansuunnitelman, joka sallisi juutalaisten palvoa Herraansa temppelissä.

Lukuunottamatta Jeesuksen hengellistä temppeliä, oikea kolmas temppeli ja rauhan tyyssija meillähän on vasta tulevassa ajassa. Mistä Hesekielkin ennustaa, minkä toivossa juutalaiset virheellisesti pytinkiä haluavat rakentaa

Hesekiel 37
28 Silloin kansat tulevat tietämään, että minä, Herra, pyhitän Israelin, kun pyhäkköni on heidän keskellään ikuisesti."

26 Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton — se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa — istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.

Rakentakoot he minulle pyhäkön, jotta voisin asua heidän keskellään.” (2. Moos. 25:8; ks. myös 2. Moos. 40:34–35 ja 1. Kun. 8:11)
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Eero
Viesti:

Joo, kyllä tuossa on mun mielestä kyse juuri siitä mitä Jeesus sanoi rakentavansa eli Ruumiinsa Temppelistä ja kolmella päivällä Hän varmaankin tarkoitti sitä aikaa, jonka Hän vietti haudassa kuolemasta Ylösnousemukseen, kuten johanneksen Evankeliumissa kerrotaan (Joh. 2:19-22). Jeesus oli siis se rakentajien hylkäämä kivi, josta tuli kulmakivi, joka on Temppelin perusta (esim. Jes 28:16, Ap.t. 4:11) ja johon meitä kehotetaan rakentumaan "elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi" (1. Piet. 2:5).

Ja se on siis totta, että juutalaiset voivat alkaa rakentamaan uutta fyysistä temppeliä, koska eivät ole vielä ottaneet Jeesusta vastaan Vapahtajanaan, mutta pointti onkin, että silloin se ei voi olla se Raamatun puhuma "Jumalan Temppeli" eli Hänen Henkensä asuinsija, johon esimerkiksi tuleva laittomuuden ihminen asettuu julistautuen Jumalaksi (2. Tess. 2:4). Luukashan paljastaa, että lopullinen Hävityksen Kauhistus ei koske Jerusalemin Temppeliä, vaan Jerusalemin piiritystä:
21:20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
21:21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.

Luuk.
Luukas ei siis puhu Hävityksen Kauhistuksesta ollenkaan, mutta Juudeassa olevien on silti osattava paeta vuorille (verrattuna juuri tuohon Matteuksen Evankeliumin 24 vastaavaan kohtaan), vaikka sotajoukot eivät vielä ole edes sisällä kaupungissa.

Eli "Hävityksen kauhistuksen seisominen pyhällä paikalla (tai siellä missä sen ei pitäisi, Mark. 13:14)" ei välttämättä tarkoita temppeliä tai rakennusta ollenkaan, vaan vieraiden sotajoukkojen seisomista Jerusalemin edustalla. Huomattavaa on myös, ettei Jeesus puhu Hävityksen Kauhistuksen yhteydessä enää temppelistä sen jälkeen kun Opetuslapset ovat kysyneet sen kohtalosta. Myös Daniel sanoo, että Jerusalemin Temppelin hävitys on lopullinen (Dan. 9:26b) sen jälkeen kun se on "hyökkäävän ruhtinaan väen" toimesta tuhottu, joka siis tapahtui vuonna 70 jKr.

Raamatussa ei myöskään puhuta "lopunaikojen rauhansopimuksesta", vaan esimerkiksi Daniel puhuu Liitosta jonka vahvistaja (Dan. 9:27, Biblia 1776) on hyvin todennäköisesti Jeesus, ei tuleva Laittomuuden ihminen. Raamattu sanoo kyllä, että rauhasta on puhetta ennen Herran Päivän alkua (1. Tess. 5:3), mutta tämä on hyvin todennäköisesti väärää puhetta:
13:10 Koska he, koska he vievät minun kansani harhaan, sanoen: 'rauha!', vaikka ei rauhaa ole

Hes.
Tämän vuoksi mä siis luulen, että Jerusalemin temppelin rakennustoimet eivät toteudu ainakaan kokonaan tai jäävät jopa kokonaan puheen asteelle, koska onnettomuus pääsee ryöstäytymään jo ennen sitä.

Eero
Viesti:

Jatkan vielä, tietenkin tässä on vaarana, että voisi tulkita kaikkien Jeesuksen Öljymäellä ennustamien tapahtumien tapahtuneen jo vuonna 70 jKr. Jerusalemin ja sen Temppelin tuhossa, niin kuin ns. preteristinen näkemys on, mutta tämä ei ota huomioon kaikkea sitä mistä Jeesus ja profeetat ovat puhuneet, ja johtaa tapahtumien liialliseen allegorisointiin ja varsinkin Ilmestyskirjan näkemiseen pelkästään symbolisena kerrontana, ei "oikeina tapahtumina". Mutta mihin raja tällöin sitten vedettäisiin, jää pitkälti tulkitsijan vastuulle eli esimerkiksi että Jeesus oli kyllä oikea historiallinen henkilö ja Hän pelasti kaikki ihmiset kuolemalta, Taivas todellinen ja niin edelleen, mutta Jeesuksen paluu maan päälle hallitsijana olisikin symbolista.

Mutta tosiaan, tuolloin vuonna 70 jKr. Evankeliumia ei esimerkiksi oltu vielä julistettu kaikkialle, niin kuin Jeesus sanoi ennen loppua tapahtuvan, eivätkä aurinko ja kuu pimentyneet suuren ahdistuksen jälkeen, eikä Ihmisen Poika tullut pilvissä, vaikka jotkut väittävät niinkin jo tapahtuneen.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Joh.14:2-3 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille, että Minä menen valmistamaan teille sijaa ? Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen Minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä Minä olen.

Mark.12:25 Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa.

Matt.5:12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

Matt.6:9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi;

Matt.28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Jeesuksella on siis jo KAIKKI valta. Ja, Jeesus on valmistanut uskoville "sijan" Isän luona TAIVAISSA, ei maan päällä.

Eero
Viesti:

Kyllä, mutta Hän ei vielä ole palannut hallitsemaan maan päälle yhdessä Hänelle uskollisten kanssa kuten mm. Ilmestyskirjan luvussa 19 ja 20 kerrotaan.

Sija Taivaassa on kyllä olemassa ja sinne Jeesus myös vie omansa pois oman Vihansa ja maan Tuomion tieltä:
1Tess. 1:10 ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta
Tässä on siis kyse juuri tuosta mitä sanoin symbolisen ja konkreettisen tulkinnan eroista ja niihin liittyvistä vaikeuksista.

Eero
Viesti:

Herran Päivä tai Herran Vihan Päivä alkaa siis Karitsan avattua Kuudennen Sinetin, jolloin taivas ja maa järkkyvät ja aurinko ja kuu pimenevät:
Ilm. 6:12 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi

Ilm. 6:17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
Tämän jälkeen Taivaasen ilmestyy lukematon joukko ihmisiä kaikista kansanryhmistä:
Ilm. 7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään
He tulevat Suuresta Ahdistuksesta, mutta eivät seitsemän tai kolme ja puoli vuotta kestävästä ahdistuksesta, vaan niin vertaansa vailla olevasta ahdistuksesta, ettei mikään liha selviäisi, jollei niitä päiviä olisi lyhennetty:
24:21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
24:22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.

Matt.
Tämän ahdistuksen jälkeen aurinko ja kuu siis pimenevät ja Ihmisen Poika ilmestyy pilvissä:
24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella

Matt.
Eli Jeesus tulee lupauksensa mukaisesti pelastamaan Hänelle uskolliset ihmiset oman Vihansa alta, jonne he eivät kuulu ja vie heidät Isänsä Kotiin valmistamaansa sijaan eli Taivaaseen ja palaa sieltä heidän kanssaan hallitsemaan maata, kuten Ilmestyskirjan 19 ja 20 luku kertovat.
Viimeksi muokannut Eero, 24 Heinä 2025, 14:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Jeesus hallitsee siis jo nyt, kuten Matteus 28:18 selvästi sanoo.

En usko ns. kiliasmiin.

Eero
Viesti:

Kyllä, muttei ole vielä palannut maan päälle hallitsemaan.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Eero kirjoitti: 24 Heinä 2025, 14:14 Kyllä, muttei ole vielä palannut maan päälle hallitsemaan.
Ei ole tulossa mitään "maa päällistä" fyysistä, näkyvää, Jumalan Valtakuntaa, niin kuin kiliasmi väitää. Joudut kyllä Eero "pettymään".....sinä , valitettavasti, "joudut" Taivaisiin, Jumalan Kirkkauden luo. Koeta kestää Eero ;)

1.Kor.15.52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

2.Kor.3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Jumala, joka on Henki, ei tule tänne maan päälle "tepastelemaan" Kirkkaudessaan, vaan Hän ottaa meidät ylös luokseen, Hänen Kirkkauteensa.

Fil.3:20-21 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.

Eero
Viesti:

No se ei olisi suuri pettymys, enkä tiedä kannattaako tästä sen enempää tälläkään kertaa vääntää, mutta se on kyllä totta, että Isä Jumala on näkymätön Henki, kun Jeesus taas puolestaan Hänen näkyväinen kuvansa (Kol. 1:15), joka on jo tepastellut täällä kerran, niin miksei siis toisenkin, varsinkin kun Raamattu niin sanoo.

Over ’n out tältä erää.

Vastaa Viestiin