Kuka on Daniel 9:27 Liiton Vahvistaja?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Re: Kuka on Daniel 9:27 Liiton Vahvistaja?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuli vielä mieleen itse tämän ketjun aiheeseen liittyen, että oli Lopunaikojen Loppu sitten 7 tai 3,5 vuotta, niin edeltäähän 3,5 vuottakin aina toiset 3,5 vuotta, koska Herra on jaksottanut ajanlaskumme niin.

Se mikä puhuu 3,5 Lopunajan puokesta, liittyen koko tämän ketjun aiheeseen siis, että Jeesuksen julkinen toimintakausi oli hyvin todennäköisesti juuri tämä 3,5 eli puolivälissä seitsemää vuotta Hänet surmattiin.

Tiedän, että tästä on eriäviäkin näkemyksiä, että Jeesuksen julkinen toiminta olisi kestänyt jopa viisikymppiseksi asti, mutta silloin Evankeliumit olisivat todennäköisesti huomattavasti paksumpia ja niissä olisi enemmän vuodenkiertoon liittyviä tapahtumia.

Mutta tosiaan, jos Jeesus toimi 3,5 vuotta, niin saman ajan saa yrittää myös ”antikristus” ja tämä on tietenkin ihan Raamatusta luettavissa oleva asia, hän ei siis toimi seitsemää vuotta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Jeesus toimi 3.5 v, olen samaa mieltä. Antikristuksen valtakausi on 3.5 v. Molemmat heistä tiedettiin, tiedetään ennen tämän voimakauden alkua.
Eli myös AC voidaan tietää henkilönä ennen 3.5 v kurjuutta ja mitä ilmeisimmin hän onkin joku valmiiksi parrasvaloihin koulittu hahmo.
Olen siis samaa mieltä.
Jeesus ristiinnaulittiin puolessa välissä seitsemän vuoden jaksoa, olen samaa mieltä.
En kuitenkaan usko kyseessä olleen Danielin 70. VV, siinä näkemyksemme eroavat.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Aivan, mutta miksi siis rakennella tuon Danielin Vuosiviikkoprofetian ympärille enemmän kuin siinä itse asiassa sanotaan eli siis että Dan. 9:27 mukaan täytyisi Lopunaikojen Lopussa rakentaa Temppeli, varsinkin kun Raamattu ei tällaisesta suorasanallisesti kerro, että siis ”Lopunaikoina Temppeli rakennetaan uudelleen” ja että tuleva laittomuuden ihminen vahvistaisi liiton eli siis jonkin olemassa olevan sopimuksen, josta Raamattu ei myöskään suorasanallisesti kerro hänen tekevän ja että hän sen jälkeen rikkoosi tämän liiton kun Danielin profetia kertoo vain ruoka- ja teurasuhrin lakkauttamisesta?

Kun siis on olemassa ”vaivattomampi” selitys, jossa Jeesus 3,5 vuoden julkisen toimintansa jälkeen surmataan ja Hän kertakaikkisella uhrillaan ensin tekee muut uhraukset tarpeettomiksi ja lähettää sen jälkeen Israelin vielä kerran yhdelle 40 vuoden ”erämaavaellukselle” (Hes. 4:6) ja kun he eivät siltikään käänny pahoilta teiltänsä tosi Jumalan eli Kristuksen puoleen, hävittää Hän Temppelin roomalaisten sotilaitten kautta aivan niin kuin Danielin profetia kertoo?

Rutger
Site Admin

Kyllä Raamattu kertoo, että Temppeli rakennetaan.
Termiä Holy Place joka tässä yhteydessä mainitaan, käytetään VT:ssä 54 kertaa ja sillä viitataan alkukielellä samaiset 54 kertaa temppeliin tai Kaikkein Pyhimpään kyseisessä Jerusalemin temppelissä.
Uudessa Testamentissa termiä Holy Place käytetään 5 kertaa ja kuten aiemmin, 100% käyttökerroista sillä tarkoitetaan temppeliä.
Jumala, Johannes ja Paavali puhuvat tulevasta temppelistä, uskon heitä.
Tätä paikkaa vaan ei kertakaikkiaan saa allegorisoida. Jerusalemiin tulee Temppeli.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Ei ole kukaan allegorisoimassa, koska ei Raamattu puhu mitään kolmannen Temppelin rakentamisesta muuta kuin Kristuksen Ruumiina.

Rutger
Site Admin

Laitapa Raamatun paikka missä sanotaan, että Temppeli on Kristuksen ruumis ja vain ja ainoastaan Kristuksen ruumis.
Kun tuleva kivirakennus Jerusalemissa muutetaan tarkoittamaan Jumalan ruumista, uskovaisen ruumista tai jotain muuta kuin kivirakennusta Jerusalemissa, mistä tahansa motiiveista, kyseessä on allegorisoinnin kirjaesimerkki.
Eero
Viesti:

Mä tutkin hieman tuota käsitettä ”Holy Place” eli Pyhä Paikka ja Vanhassa Liitossa se tarkoittaa aivan tarkasti huonetta Kaikkeinpyhimmän edessä, jolloin ”The Most Holy Place” on sanatarkasti Kaikkeinpyhin.

Mutta Uudessa Liitossa tämä asia siis muuttuu, koska Jumala tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa eli Jumalan Temppelissä:
10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
10:21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",

Hepr.
Tämä ei siis ole allegorisointia, koska Paavali ei sitä varmaankaan juutalaisena harrastanut, vaan niin kuin asiat Uudessa Testamentissa ovat.

Rutger
Site Admin

2 Tess 2
1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja
, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

The KJV translates Strongs G3485 in the following manner: temple (45x), a shrine (1x).

Hypoteesisi, että temppeli on Jeesuksen Kristuksen ruumis, ollakseen totta, tarkoittaisi antikristuksen menevän itseensä Herraan Jeesukseen.

Tiedän ettet halua niin koskaan väittää..
Eero
Viesti:

No en tietenkään, vaan ihmisen ruumis, siis myös Jeesuksen Ruumis on Jumalan Temppeli Uudessa Liitossa, tämä käy ilmi monessa kohtaa Raamatusta, esimerkiksi:
2Kor. 6:16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani"
Jos tuossa Thessalonikalaiskirjeen kohdassa lukisi Jerusalemin Temppeli, niin asia olisi tietysti aivan eri.

Mutta siis saanko puolestani kysyä, miksi kivisen rakennuksen rakentaninen Jerusalemiin on sinulle niin tärkeää, koska siitä kaikestahan Herra tuli meidät vapauttamaan?

Eero
Viesti:

Ehkä selvennyksenå vielä, että Kristuksen Ruumis tarkoitaa siis uskovia yhdessä:
1Kor. 12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
Mutta Jumalan Temppeli Uudessa Liitossa siis ihmisen ruumista yleensä, sekä Jeesuksen:
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytänp sen kolmessa päivässä".
2:20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
2:21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.

Joh.
…että meidän kaikkien:
1Kor. 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

Rutger
Site Admin

Missä kohdassa sitten kerrotaan temppelin olevan Jeesuksen ruumis? Virkistä muistiani Raamatun jakeella.
Äläkä postaa sitä yhtä paikkaa, jossa Hän kertoo rakentavansa sen kolmessa päivässä, kiitos.
Raamatun jae, jossa sanotaan: Jeesuksen Kristuksen ruumis on temppeli kaikissa tulevissa temppeliä koskevissa asiayhteyksissä, paitsi tietysti Tessalonikalaisessa, jossa temppelille annetaan eri merkitys Raamatussa ilmeisimmin sinun mielestäsi.
Kun meidät on temmattu, Jumalan fokus on Israelissa, erityisesti Jerusalemissa. En pidä Jumalan sanassa kerrottua asiaa sen tärkeämpänä kuin toistakaan. Sanassa vaan selkeästi sanotaan. Mm. Tess, että antikristus asettuu Jumalan temppeliin (strong 45x temppeli, 1x pyhäkkö, 0x uskovaisen ruumis). Tässäkään jakeessa ei puhuta ihmisen eikä Jumalan ruumiista vaan kirjaimellisesti kivirakennuksesta Jerusalemissa juuri ennen Jeesuksen tulemusta ja siinä rakennuksessa AC julistautuu Jumalaksi. Allegorisoijilla on tässä ongelma, sanommeko Jumalan temppelin tässä yhteydessä tarkoittavan Jeesuksen ruumista, yhden ihmisen ruumista, yhden uskovan ruumista vai kuten "kirkko" tulkitsee eli kaikkien uskovien ruumiita, joita he kollektiivisesti sanovat Jumalan temppeliksi.
Mitäpä Jerusalemin juutalaista liikuttaa, jos AC julistautuu Jumalaksi Kuopiolaisessa ateistissa tai Grönlantilaisessa uskovaisessa?
Kaikkia uskovia käsittävässä tulkinnassa taas väitettäisiin A) meitä ei temmattu ennen Suurta Ahdistusta tai B) Pyhä Henki on kyvytön suojelemaan asumuksensa tai C) AC miehittää meidät Taivaassa Karitsan Häissä.
Ei niin, vaan Jumalan Temppeli käsittää uskovat joissa PH asuu. Jumalan Temppeli käsittää kivirakennuksen Jerusalemissa. Molemmat ovat totta ja temppeliin istuva AC istuu Jerusalemissa olevan kivirakennuksen Kaikkein Pyhimpään ja julistautuu siellä Jumalaksi (väiteltävissä: tapettuaan Kaksi Todistajaa).
Tässä tuli päällekkäisyyksiä koska molemmat kirjoitimme yhtäaikaa.
Eero
Viesti:

Joo, tässä tuli tosiaan päällekkäisyyttä, Paavali sanoo hyvin selkeästi, että ihmisen ruumis on Jumalan Temppeli eli siis asuinsija:
3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä
3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

1. Kor.
Ja tästä Jumalan asuinsijasta Paavali siis puhuu, eikä Jumalan asuinsija ole Jeesuksen Ristintyön jälkeen enää ollut maallinen rakennus, myös tämän Paavali selittää hyvin pitkällisesti:
9:1 Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.

9:8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti

Hepr.
Siihen en osaa ottaa kantaa millainen henkilö tulevan laittomuuden ihmisen tulisi olla, että juutalaiset ottaisivat hänet vastaan messiaanaan, mutta ainakin hän väittää olevansa Jumala, ehkä jopa uskovainen siis? Eikä tämä ole aivan mahdoton ajatus, menihän saatana Juudakseenkin, Jeesuksen omaan Opetuslapseen (Luuk. 22:3).

Eero
Viesti:

Tuli vielä mieleen, että jos Liiton Vahvistaja on Jeesus, niin ei juutalaisten tarvitse hyväksyä messiaakseen ketään, vaan valta annetaan pedolle kaikesta huolimatta

Rutger
Site Admin

Et nähtävästi ota riittävästi huomioon, että juutalaiset eivät ole hyväksyneet Jeesusta kollektiivisesti vielä tänäkään päivänä.
Se mitä Veli Paavali Raamatussa kertoo on totta, mutta juutalaiset elävät vielä mielestään aikaa, jossa he odottavat pääsevänsä syntinsä jossain sovittamaan Messiasta odotellessa.
Siksi pidänkin selvänä, että Jumala sallii temppelin rakentamisen (ja kaksi todistajaa) joka vihdoin ja viimein avaa uppiniskainen kansan silmät.
Heidän uppiniskaisuutensa vaatii konkretiaa. He uhraavat uhraamasta päästyään, synnintuska ei helpota, kaksi todistajaa paahtaa kadulla täysiä siitä, että temppeli ja uhri olivat metafora Jeesuksesta. He rautalangasta vääntäen selittävät juutalaisille temppelin esineidenkin kertovan Jeesuksesta.
Tämä avaa sukujulistajain silmät.
Valta kyllä annetaan pedolle kolmeksi ja puoleksi hetkeksi, mutta miksipä peto Israeliin menisi, ellei siellä olisi paikkaa, jossa imitoida Jumalaa, Jumalan temppelissä? Tällä Assyrialaisella kyllä paikkoja piisaisi.
Ilman temppeliä sen olisi ihan sama julistautua Jumalaksi vaikkapa parkanolaisella huoltoasemalla.
"Kukaan" ei uskoisi häntä. Hän sulautuisi jo aiempien antikristusten lukuisaan joukkoon.
Ei niin.
Jumala suuntaa koko maailman huomion (sanansa mukaan) Israeliin, ja Israelissa Jerusalemiin. Siellä temppeliin ja Israel on kaikkien huulilla.
Siksi kansat lähettelevät toisilleen lahjojakin ympäri maailmaa kun todistajat on surmattu.
Meidät uskovat on temmattu talteen ja jumalattoman maailman fokus ja viha on täydellisesti suunnattu viimeisiä jäljellä olevia Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan palvojia kohtaan (juutalaiset eivät tässä kohdin vielä vaan tajua jääneensä ns. kelkasta).
Toinen funktio mistä emme ole vielä puhuneet on se, että temppeli vetää maailman juutalaiset Israeliin. Mikään muu ei sitä niin tehokkaasti tee.
Temppeli on se syy, että vielä miljoonat juutalaiset tekevät Aaliyan sotien keskellä elävään Israeliin, joka ilman tätä vetonaulaa ei älyttömän houkuttelevalta kohteelta näyttäytyne esimerkiksi jonkin suuren USAn kaupungin rahamustoeliitin asuinalueelta katsottaessa.
Mielestäni olen tuonut tässä ketjussa riittävästi todisteita ja loogisesti perusteltuja johtopäätöksiä, ennalta Sanassa ilmoitetun perusteella, että kyllä se kivirakennus vielä rakennetaan.
Shalom.
Eero
Viesti:

Kyllä, oot ihan oikeassa, että juutalaiset voivat silti yrittää rakentaa kivitemppelin, mutta vastakysymys kuuluukin, että miksi tuleva laittomuuden ihminen haluaisi kävellä tähän rakennukseen, koska hän varsin hyvin tietää, ettei sillä olisi mitään hengellistä merkitystä, sillä se olisi juuri yhtä vähän Jumalan Temppeli kuin parkanolainen huoltoasema tai sen vieressä seisova Prisma?

Ja toisekseen, Raamatusta puuttuu edelleen se lause ”Temppeli tullaan rakentamaan Pyhään Kaupunkiin uudelleen Lopunaikana”.

Jerusalem on siis tietysti itsessään jo Pyhä Paikka, niin kuin on Temppelin sijaintikin (Hes. 45:4) myös tänäkin päivänä ja jos maan päältä halutaan etsiä jotakin korkeasti Pyhää aluetta Jerusalemin lähesyydestä, niin Öljymäki voisi olla yksi tällainen, siellä Jeesus oleskeli useasti ennen siirtymistään Jerusalemiin ja siellä Hän antoi myös Öljymäen profetiansa koskien Lopunaikoja. Sieltä Hän myös nousi Taivaaseen Jumalan eteen (Apt.t. 1:9-12) ja tänne vuorelle Hesekiel myös näki näyssä Jumalan Kirkkauden siirtyvän Jerusalemin Temppelistä israelilaisten tekemien iljetysten ja kauhistustensa vuoksi:
11:21 Mutta joitten sydän vaeltaa heidän iljetystensä ja kauhistustensa mieltä myöten, niitten vaelluksen minä annan tulla heidän oman päänsä päälle, sanoo Herra, Herra."
11:22 Sitten kerubit nostivat siipensä ja pyörät samalla kuin ne, ja Israelin Jumalan kirkkaus oli heidän yläpuolellansa;
11:23 ja Herran kirkkaus kohosi ylös, pois kaupungin keskeltä, ja asettui vuorelle, joka on itään päin kaupungista.
Tälle vuotelle Jeesus myös palaa niin että Öljymäki halkeaa kahtia (Sak. 14:4).

Jos esimerkiksi tällä vuorella seisoo jonakin päivänä Israelin vihollisten joukkoja, niin kuin Jooel kuvaa ennen Herran Päivää tapahtuvaksi (Jooel 2:2), niin varmasti tämä on riittävä merkki ja syy israelilaisille paeta, niin kuin Luukas antaa Hävityksen Kauhistuksesta ymmärtää (Luuk. 21).

Rutger
Site Admin

Sielunvihollinen haluaa olla kuin Jumala.
Hänkin tietää ettei voi olla suurempaa kuin Jumala. Siksi hän haluaa olla kuin Jumala.
Hän haluaa tulla palvotuksi Jumalan Temppelissä (jollaiseksi juutalaiset sen rakentavat suomut vielä silmissään).

Tunnetusti omassa maassaan oleva juutalainen ei pakene vihollista mihinkään, olkoonkin vaikka kaikki ympäröivät arabivaltiot.
Pakoon on eri syy. Luulenpa syyn olevan silmien aukeaminen totuuteen, että Raamattu (se kristittyjen "vääräoppinen kirja") kertoo, että nähdessänne Temppelissä AC:n, paetkaa vuorille.
Mistä tulikin mieleeni. Näitkö Putinin ja Iranin lakanapään äskettäin tekevän uuden yya-sopimuksen?
Ihan pari päivää sitten tapahtui.
Selkeästi palikat loksahtelevat Hes 38 suuntaan. Iranissa taas kansassa nousussa kristinusko, johdossa taas Persian Prinssin pimeyden opit.
Enpä ihmettelisi, jos Petraan suuntautuisi kohta vaellusta myös toiselta suunnalta.
Enpä ihmettelisi sitäkään, että Iran kaikesta tarkkailusta huolimatta ehtisi lähettää jonkin kokoisen ydinaseen taipaleelle, ennenkuin USA tai Israel ehtii reagoida.
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Jumala Israelia siunatkoon.
Tule, Herra Jeesus. Amen.
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Parkanossa ei ole prismaa :lol:

No juu kevennyksenä aiheeseen. Olen tähän mennessä ollut konkreettisen temppelin kannalla mutta mitä enemmän tätä asiaa tutkii, herää mielenkiinto myös vaihtoehtoiseen teoriaan.

Oliko sulla Eero esitettynä miten tuo temppelitön vaihtoehto tapahtuu konkreettisesti laittomuuden ihmisen astuttua siihen?

Olen yrittänyt pohtia vaihtoehtoja ja koska paholainenhan pukeutuu valkeuden vaatteisiin, niin voiko syyllinen tuohon laittomuuden lapseen olla joku niin yksinkertainen, että se on silmien edessä sitä huomaamatta.

Islamin edustajia olen pohtinut pitkään mutta toisaalta kristinuskon arkkivihollinen eli katolinen kirkko ja tarkemmin paavihan on protyyppi sudesta lampaiden vaatteissa.

Ko. kirkon teothan kaikki jo tietänee mutta nyt ajatuksena tuohon Jumalaksi julistautumiseen seuraavat siteeraukset.

The Pope is of so great dignity, and so exalted that he is not a mere man, but as it were God. and the vicar of God.”
Ferraris Ecclesiastical dictionary

Paavi on niin arvokas ja niin korotettu, ettei hän ole pelkkä ihminen, vaan ikään kuin Jumala. ja Jumalan sijainen."
Ferraris Kirkollinen sanakirja

All names which in the Scriptures are applied to Christ, by virtue of which it is established that He is over the church, all the same names are applied to the Pope.”
On the Authority of the Councils, book 2, chapter 17

Kaikki nimet, joita Raamatussa käytetään Kristukseen, joiden perusteella on vahvistettu, että Hän on kirkon päällikkö, kaikkia samoja nimiä käytetään paaviin."
Neuvoston valtuudesta, kirja 2, luku 17

“The Pope and God are the same, so he has all power in Heaven and earth.”
Pope Pius V, quoted in Barclay, Chapter XXVII, p. 218, "

Paavi ja Jumala ovat sama asia, joten hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
Paavi Pius V, lainattu Barclayssa, luku XXVII, s. 218, "

The Pope takes the place of Jesus Christ on earth…by divine right the Pope has supreme and full power in faith, in morals over each and every pastor and his flock. He is the true vicar, the head of the entire church, the father and teacher of all Christians. He is the infallible ruler, the founder of dogmas, the author of and the judge of councils; the universal ruler of truth, the arbiter of the world, the supreme judge of heaven and earth, the judge of all, being judged by no one, God himself on earth.” Quoted in the New York Catechism.

Paavi ottaa Jeesuksen Kristuksen paikan maan päällä… jumalallisella oikeudella paavilla on ylin ja täysi valta uskossa, moraalissa jokaiseen pastoriin ja hänen laumaansa. Hän on todellinen kirkkoherra, koko kirkon pää, kaikkien kristittyjen isä ja opettaja. Hän on erehtymätön hallitsija, dogmien perustaja, neuvostojen laatija ja tuomari; totuuden universaali hallitsija, maailman tuomari, taivaan ja maan korkein tuomari, kaikkien tuomari, jota kukaan ei tuomitse, Jumala itse maan päällä." Lainattu New Yorkin katekismuksessa.

These words are written in the Roman Canon Law 1685: “To believe that our Lord God the Pope has not the power to decree as he is decreed, is to be deemed heretical.”Father A. Pereira says: “It is quite certain that Popes have never approved or rejected this title ‘Lord God the Pope,’ for the passage in the gloss referred to appears in the edition of the Canon Law published in Rome in 1580 by Gregory XIII.”

Nämä sanat on kirjoitettu Rooman kaanoniseen lakiin 1685: "Uskominen, että meidän Herrallamme Jumalallamme ei ole valtaa määrätä niin kuin hän on määrätty, on harhaoppista." Isä A. Pereira sanoo: "On melko varmaa, että Paavit eivät ole koskaan hyväksyneet tai hylänneet tätä arvonimeä "Herra Jumala, paavi", sillä kiiltokohta, johon viitataan, esiintyy Roomassa vuonna julkaistussa kaanonin lain painoksessa. Gregorius XIII vuonna 1580."

Writers on the Canon Law say, “The Pope and God are the same, so he has all power in heaven and earth.”
Barclay Cap. XXVII, p. 218. Cities Petrus Bertrandus, Pius V. – Cardinal Cusa supports his statement.

Kanonisen lain kirjoittajat sanovat: "Paavi ja Jumala ovat sama asia, joten hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
Barclay Cap. XXVII, s. 218. Kaupungit Petrus Bertrandus, Pius V. – Kardinaali Cusa tukee lausuntoaan.

The pope is of so great dignity and so exalted that he is not a mere man …. he is as it were God on earth, sole sovereign of the faithful of Christ, chief of kings, having plenitude of power.” Lucius Ferraris, «Prompta Bibliotheca», 1763, Volume VI, ‘Papa II’, pp.25-29

Paavi on niin arvokas ja niin korotettu, ettei hän ole pelkkä mies…. hän on ikäänkuin Jumala maan päällä, Kristuksen uskovien yksinvaltias, kuningasten päämies, jolla on runsaasti valtaa." Lucius Ferraris, «Prompta Bibliotheca», 1763, osa VI, 'Papa II', s. 25-29

Loogisintahan olisi, että tuo Danielin 70 viikon profetia olisi yhtämittainen ajanjakso. Jos ajatellaan että temppeli tulee vasta tulevassa ajassa (1000 vuotinen tms), Daniel 9 on jo toteutunut.

Mikä huomioitavaa, kun Danielille näytetään näkyä, aletaan kertoa tulevasta Danielista eteenpäin. Vasta kappaleessa 10 jakeessa alkava näky kertoo päivien lopulla tapahtuvista asioista.

Jeesuksen toimintakausi oli 3,5 vuotta ja Jeesus sanoi pystyttävänsä temppelin 3 päivässä. Jos ajatellaan niinkuin ketjun alku oli, että Jeesus on tuo liiton vahvistaja, Jeesus on tuolloin myös Danielin kohdan 9:27 termi Hän.

He will make a firm covenant
with many for one week,
but in the middle of the week
he will put a stop to sacrifice and offering.
And the abomination of desolation
will be on a wing of the temple,
until the decreed destruction
is poured out on the desolator CSB

Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman. 1776

Ajatuksena. Hän (Messias) vahvistaa liiton monien kanssa yhdeksi viikoksi; mutta keskellä viikkoa 3½ hän tekee omalla ristinkuolemallaan lopun eläin uhrauksista. Kuitenkin hävityksen kauhistus on Jerusalemissa, sillä lunastuksen saanut Israelin kansa jatkaa eläinuhrauksiaan, hylkää Kristuksen ja tappaa opetuslapset. Jatkuva eläinten uhraus ja Kristuksen hylkääminen teki Israelin autioksi uuteen liittoon nähden ja tuomio eli temppelin hävitys tapahtui noin 70 jkr.

Miten ylläolevat saa sitten sovitettua Israeliin. Vaikka paavi tai uusi paavi julistaisi itseään kuinka jumalaksi, se tuskin juutalaisia hetkauttaa, saa pakenemaan vuorille tai palvomaan paavia. Korkeintaan, jos heidän keskeltään nousee joku juutalaistaustainen 🤔
Toki sitäkään ei tiedä miten tuo uusi maailmanuskonto pakotetaan ihmisille.

Nämä siis vain pohdintaa ääneen.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Rutger
Site Admin

Jeesus Kristus ei tehnyt loppua eläinuhrauksesta. Jos joku niin väittää, hän vääristelee Jumalan sanaa omien tarkoitusperiensä tähden.

Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

Daniel 9:27 And he shall confirm the covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease, and for the overspreading of abominations he shall make it desolate, even until the consummation, and that determined shall be poured upon the desolate.

Jeesus Kristus teki eläinuhrauksen hyödyttömäksi ristinkuolemallaan, ei lopettanut sitä.
Juutalaiset aloittavat uhrauksen heti kunhan saavat punaruskeat vasikat Jumalan sallimana virheettöminä uhrausikään (jos ja kun Hän sallii).
Jeesus on tällä itselleen hienosti varannut tapahtumien ajoituksen.
Suurinpiirtein samoin tein alkaa temppelin (kivirakennus) rakentaminen, jonka mahdollistaa nämä virheettömät vasikat.
Eero
Viesti:

Joo, no eiköhän tässä ole nyt kaikki tarpeellinen sanottu jo moneen kertaan, jätetään tämä asia Herralle, toivon mukaan pianhan se nähdään kumpi Temppeli nousee Taivasta kohti ensimmäisenä.

Rutger
Site Admin

Kuten aiemmin todettua, meidät voidaan temmata vaikka heti. Sen lukkona ei ole yksikään toteutumaton Raamatussa ilmoitettu tuleva tapahtuma.
Jeesuksen paluulle taas on. Sana sanoo ettei Hän palaa ennenkuin Israel huutaa Häntä avuksi.
Kyllä vain. Eipä tästä tarvitse enempää vääntää. Asiahan on aivan selkeä.
Vastaa Viestiin