Kuka on Daniel 9:27 Liiton Vahvistaja?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Re: Kuka on Daniel 9:27 Liiton Vahvistaja?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tässä pitäisi varmaan katsoa alkutekstiä, miten ”siipien tykönä” on siellä ilmaistuna.

Koko tuo Daniel 9:24-27:hän on profetia Messiaasta eli Jeesuksesta ja jakeessa 26 on tekijänä on ”päämiehen kansa” ei päämies itsessään eli varmaankin jos häntä olisi tarkoitettu, niin se olisi erikseen mainittu, jos Kristuksesta siis vaihdettaisiin kesken profetian antikristukseen.

Mulla on tuosta Suuresta Ahdistuksesta ajatus, että se voisi olla suhteellisen lyhyt ajanjakso, vain päivien mittainen (vrt. ”koetuksen hetki”, Ilm. 3:10) ja Valittujen vuoks lyhennetty Matteuksen Evankeliumi 24:n Jeesuksen sanoihin pohjaten.

Se siis edeltäisi Danielin viimeisen vuosiviikon viimeistä puolikasta ja olisi se mitä sanotaan ”Hävityksen Kauhistukseksi” Lopunaikojen lopussa, ja koskisi Jerusalemia ja Israelia sekä mahdollisesti myös koko muutakin maailmaa, niin kuin viimeiset tapahtuvat lopulta koskevat jokaista maan asukasta.

Katsotaan, josko saan tälle asialle vielä lisävahvistusta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Jos uskot, että Dan 9:26 Dan 9:27 on yhtäjaksoinen tapatuma, Danielin 70. vuosiviikko kestäisi vain puoli vuosiviikkoa.
Puhumattakaan siitä ettei kyseistä jaksoa ole vielä tapahtunut. Tällöin pitäisi liittyä allegorisoijien liberaaliin joukkoon.
Siihen en lähde. Olen tässä kymmenien vuosien aikana oppinut, että mitä kirjaimellisempi tulkinta, sen paremmin asiat osuvat kohdilleen.
Raamattu kyllä kertoo missä kohdin on oikeasti käytetty allegoriaa ja runomittaa ja vertauksia.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

"Koko tuo Daniel 9:24-27:hän on profetia Messiaasta eli Jeesuksesta ja jakeessa 26 on tekijänä on ”päämiehen kansa” ei päämies itsessään eli varmaankin jos häntä olisi tarkoitettu, niin se olisi erikseen mainittu, jos Kristuksesta siis vaihdettaisiin kesken profetian antikristukseen."

Missä kohdin Raamattu sanoo 9:24-27 olevan kokonaan Messiaasta? Ei missään. Erittäin pieni osa nettikeskustelijoista sanoo niin.
Siinä puhutaan kahdesta prinssistä. Messias ja AC.
Kun Messias joka surmataan eikä enää ole, siirrytään toiseen prinssiin ja hänen kansaansa, on siirrytty loogisesti eteenpäin ajallisesti ja henkilöissä.
Jos taas 9:27 olisi osin Messiaasta jouduttaisiin tekemään mainitsemasi vaihtaminen kesken kaiken, eli päämiehen kansasta taas Messiaaseen.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

No juuri koska niin kuin sanoin, kaupungin ja Pyhäkön hävittäjä on monikkomuodossa eli ”prinssin kansa”. Jos tämä prinssi olisi Liiton Vahvistaja, niin silloin liitosta kertovan lauseen pitäisi mennä suurin piirtein näin: ”Ja heidän päämiehensä vahvistaa…”.

Eikä tässä ole varmaankaan kyse siitä etteikö Daniel olisi osannut viitava oikeaan henkilöön oikealla pronominilla, esimerkiksi luvussa 11 puhutaan läpi luvun yhdestä ”hänestä” ja viittaus on aina oikeaan henkilöön.

KJV:n käännöksestä selviää Biblian ohella ehkä parhaiten kuka edellinen yksikkömuotoinen tekijä jakeissa on eli Liiton Vahvistaja Kristus:
9:26 And after threescore and two weeks shall Messiah be cut off, but not for himself: and the people of the prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; and the end thereof shall be with a flood, and unto the end of the war desolations are determined.

9:27 And he shall confirm the covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease, and for the overspreading of abominations he shall make it desolate, even until the consummation, and that determined shall be poured upon the desolate.

KJV 1789
Toisekseen jakeissa puhutaan ”tulevasta prinssistä”, joka siis hävittää kaupungin ja Pyhäkön. Tämä viittaa johonkin myöhemmin tulevaan henkilöön, joka voisi olla Lopunaikojen lopun antikristuskin, mutta ”tuleva prinssi” ja hänen kansansa tuhosivat Jerusalemin ja Toisen Temppelin jo 70 jKr. ja Daniel mainitsee tuhon olevan säädetty loppuun asti.

Eero
Viesti:

Ehkä lisäyksenä vielä, mä en osaa sanoa kuinka paljon nämä viittaukset eri henkilöihin ovat kääntäjien työn tulosta, koska eri käännöksistä saa täysin päinvastaisen kuvan siitä kuka niissä toimii, mutta Daniel joka tapauksessa mainitsee kaupungin ja Pyhäkön jälleenrakentamisesta vain kerran. Jos kolmas fyysinen Temppeli olisi tulossa, niin hän varmasti olisi kertonut siitäkin, ei vain jättänyt sitä arvailujen varaan.

Tuo profetia kyllä varmasti ulottuu Lopunaikoihin asti, koska kaikki sinä mainitut asiat, kuten profetioiden ja näkyjen sinetöiminen eivät ole vielä saaneet päätöstään ja siinä on ehkä havaittavissa myös viitteitä kahteen eri aikakauteen, koska ”Messias Prinssin” eli mahdollisesti Kuningas Jeesuksen mainitaan tulevan seitsemän viikon jälkeen, kun taas kuudenkymmenenkahden viikon jälkeen prinssi-sanaa ei käytetä, vaan Jeesus surmataan.

62 viikon jälkeen Jerusalem ja Temppeli siis jälleenrakennetaan, mutta seitsemästä viikosta ei mainita muuta kuin Messiaan tulo prinssinä. Jos Danielin viikot ovat vuosiviikkoja, niin tämä tarkoittasi 49:ää vuotta eli yhtä Riemuvuoden kiertoa. Sitä pidetään yhtenä mahdollisuutena, että Danielin viikkoprofetia kertoisi sekä Jeesuksen Ensimmäisen Tulemuksen että Hänen Toisen Tulemuksensa ajankohdan. Tällöin Jerusalemin jälleenrakennukselle olisi oltava käsky myös meidän päivinämme.

Yksi vaihtoehto tälle on vuonna 1980 säädetty ”Jerusalem Laki”, jonka neljäs pykälä koskettaa kaupungin kehittämistä. Vuodesta 1980 laskettuna 49 vuotta osuu vuoteen 2029, joka voisi nykyisten maailmantapahtumien perusteella hyvin ollakin Jeesuksen paluun vuosi.

Rutger
Site Admin

Siipiasiaa.
1642 Raamattu.
V. 27. Sijpein ) se on/ Cusa Cherubim on Templis/ Matt. 24.
Selkeä viittaus Temppelin Kaikkein Pyhimmän kerubeihin.

H3671 - kānāp̄
כָּנָף
Transliteration: kānāp̄
Pronunciation: kaw-nawf'
Part of Speech: feminine noun
Root Word (Etymology): From כָּנַף (H3670)
TWOT Reference: 1003a
Outline of Biblical Usage:
wing, extremity, edge, winged, border, corner, shirt

wing

extremity

skirt, corner (of garment)

KJV Translation Count: 108x
The KJV translates Strongs H3671 in the following manner: wing (74x), skirt (14x), borders (2x), corners (2x), ends (2x), feathered (2x), sort (2x), winged (2x), misc (8x).
Eero
Viesti:

Joo, tää on käännetty eri Raamatuissa hyvin eri tavoilla, KR 1933/38 viittaa siihen, että ”hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä”, jolloin sen on ajateltu tarkoittavan esimerkiksi Rooman armeijan kantamia sotalippuja (SPQR), KJV 1789 taas antaa ymmärtää, että kaupunki ja Temppeli tuhottiin ”hävitysten levittäytymisen” vuoksi (and for the overspreading of abominations he shall make it desolate), joka voi viitata Jeesuksen sanoihin siitä, että Temppeli tullaan hävittämään (Matt. 24:2) koska siitä on tulut ”ryövärien luola” (Matt. 21:13). Biblia 1776 taas kääntää kohdan ”siipien tykönä”, joka voisi viitata juuri Temppelin Kerubien suojaaviin siipiin.

Mutta riippumatta siitä, mikä käännös tulkitsee hepreankielistä alkutekstiä oikein, niin nämä tapahtumathan tapahtuivat jo vuonna 70 jKr., jolloin hävittäjä saapui ja tuhosi kaupungin ja Temppelin juuri niin kuin Daniel oli ennustanut.

Kyllä mäkin siis uskon, että Raamattu tarkoittaa tapahtumien tapahtuvan aivan kirjaimellisesti jollei sitä erikseen mainita ja symbolisetkin tapahtumat on nähtävä juuri todellisista tapahtumista kertovina vertauskuvina silloin kun ei selvästi puhuta vertauskuvallisesta tarinasta, joka voi sekin sisältää viittauksia esimerkiksi oikeisiin ihmisryhmiin ja heidän kohtaloihinsa.

Juuri tämän vuoksi siis uskon, että Danielin viimeinen vuosiviikko on jo Temppelin hävityksen osalta tapahtunut, koska sille on historiallinen täyttymys ja tämä Temppelin hävitykseen johtanut ajanjakso on myös profetoitu Raamatussa (Hes. 4:6). Puolikas viikko olisi jäljellä, koska Danielin profetia ei kaikilta osiltaan ole saanut täyttymystään ja koska sekä Daniel että Johannes Ilmestyskirjassa viittaavat viimeisen vuosiviikon puolikkaaseen eli 3,5 vuoteen, mutta eivät kokonaiseen 7 vuoden ajanjaksoon.

Eero
Viesti:

Ehkä selvennyksenä mun ajatteluun vielä, uskon siis Lopunaikojen Lopun tapahtumien ja Danielin viimeisen vuosiviikon kolmen ja puolen vuoden pyörähtävän käyntiin nimenomaan Suurella Ahdistuksella, joka sisältyy hyvin todennäköisesti Ilmestyskirjan Kuudennen Sinetin tapahtumiin tai sitten on juuri aivan ennen sitä.

Luulen, että Ilmestyskirjan Sinetit 1-5 ovat Jeesuksen mainitsemia synnytystuskia (Matt. 24 alkupuolisko), jotka voimistuvat loppua kohden kuten lähenevien hevosten laukan äänet ja ne ratsastavat ehkä lopulta myös rinnakkain, mutta että ne eivät vielä ole loppu itsessään.

Ensimmäinen ratsastaja voi olla antikristus tai antikristuksia, jotka ovat toimineet läpi historian, niin että Paavalikin mainitsee näiden jo vaikuttavan, mutta ei laittomuuden ihminen tai Ilmestyskirjan peto vielä itsessään. Se voi kuitenkin olla myös jotakin muutakn, esimerkiksi evankeliumi, joka lähtee leviämään, mutta koska muutkin ratsastajat ovat vaikeiden aikojen tuojia, niin todennäköisesti ei tämäkään ole hyvien uutisten lähettiläs.

Kuudennesta Sinetistä alkaisi siis Lopunaikojen Lopun viimeiset kolme ja puoli vuotta, joka päättyisi seitsemännen enkelin puhaltaessa pasunaan, josta siis sanotaan, että silloin ei aikaa ole enää oleva ja että silloin Jumalan salaisuus käy täytäntöön, kuten Hän on sen palvelijoillensa profeetoille ilmoittanut:
10:5 Ja enkeli, jonka minä näin seisovan meren päällä ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti
10:6 ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,
10:7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.

Ilm.
Tämä on viittaus Danielin kirjan 12. lukuun, jossa Daniel kysyy Virran vetten päällä olevalta enkeliltä, kuinka pitkä aika on oleva ”näiden ihmeellisten asioiden loppuun”, johon enkeli vastaa:
Dan. 12:7 Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."
Mä siis luulen, että tämä enkelin ilmoittama aika, mahdollisesti kolme ja puoli vuotta, alkaa Lopunaikojen Lopun Suuresta Ahdistuksesta, koska Danielin kirjan 12. luvun alku kertoo tästä tapahtumasta:
Dan. 12:1 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
Daniel ei siis esimerkiksi kysy, kuinka pitkä aika on Suuren Ahdistuksen loppuun asti, vaan ”niiden ihmeellisten asioitten” ja tämän ajan enkeli ilmoittaa Ilmestyskirjassa kuluneen loppuun kun seitsemänteen pasunaan puhalletaan.

Enkeli Mikael on myös se, joka taistelee lohikäärmeen kanssa Ilmestyskirjan luvussa 12 ja heittää hänet alas maan päälle, jonka jälkeen Vaimo eli todennäköisesti Israel viedään kotkan siivillä turvaan maan päälle heitetyn käärmeen hyökkäyksiltä. Tämä Mikaelin ja lohikäärmeen taistelu taivaalla sekä auringon ja kuun pimeneminen (Matt. 24:29, Ilm. 6:12) ovat hyvin todennäköisesti kuvausta samasta tapahtumasta.

Tämän vuoksi en siis usko, että kolmatta Temppeliä enää rakennetaan, vaan Ilmestyskirjan peto käy suoraan hyökkäykseen Israelia vasttaan, yrittäen tuhota sen ja koko maailma joutuu hänen valtansa alle kolmen ja puolen vuoden ajaksi, kunnes Jeesus Tulemuksessaan lopettaa petojen vallan.

Morsian ei ole petovallan, eikä siis myöskään täyden onnettomuuden ja Herran Vihan alla Kuudennesta Sinetistä eteenpäin, mutta alati voimistuvia synnytystuskia saamme todistaa parasta aikaa.

Tää nyt siis näin hyvin tiivistetysti kirjoitettuna ja siksi tuo auringon ja kuun pimeneminen on mun mielestä se tärkein yhteensitova tapahtuma, joka toimii hyvin selvästi eri tapahtumien ankkuripisteenä joita voisi muuten olla hyvin hankala sijoittaa oikeaan järjestykseen.

Eero
Viesti:

Ja ehkä vielä selvennyksen selvennyksenä, että en siis kuitenkaan usko, että Jeesuksen profetia Öljymäellä Temppelin tuhoamisesta ja Hänen Tulemuksensa sekä Lopun merkeistä (Matt. 24-25, Mark. 13, Luuk. 21) olisi jo toteutunut, koska nämä Evankeliumien kuvaukset tapahtumista ovat selvästi vielä vailla lopullista täyttymystään. Danielin ennustamana Jerusalemin ja sen Temppelin tuho on kyllä jo täyttynyt, mutta uskon siis Hävityksen Kauhistuksella olevan lopullisen täyttymyksensä myös Lopunaikojen lopussa, josta tapahtumat varsinaisesti alkavat.

Vinkin tähän saattaa antaa juuri Luukkaan versio Öljymäen puheesta, koska hän ei siis mainitse Hävityksen Kauhistusta ollenkaan ja antaa ymmärtää, että Jerusalemin tuho itsessään on tuo tapahtuma. Huomionarvoisaa on myös, että Jeesus ei itse asiassa missään versiossa Öljymäen puheesta kerro Temppelistä (alkua lukuunottamatta) tai jokapäiväisestä uhrista mitään, vaan ainoastaan Hävityksen Kauhistuksesta,

Rutger
Site Admin

Meidät on temmattu ylös ennen yhtäkään 70 VV tapahtumaa.
Kaksi juutalaista todistajaa vaikuttaa Jerusalemissa 70 VV ensimmäisen puolikkaan, 3.5 vuotta.
Ei ole vielä kahta todistajaa näkynyt.
He ovat tämänhetkisen käsitykseni mukaan Elia ja Mooses.
Tästä puhuimmekin toisessa ketjussa.
Lisäyksenä, ajatuksia herättämään. Mitä erikoista on Mooseksen ruumiissa, että sen olisi sielunvihollinen itselleen halunnut?
Juud 1:9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"
Rutger
Site Admin

Ilm 11 jossa kerrotaan kahdesta todistajasta on kuin onkin Ilmestyskirjan puolivälissä.
Jumala on asettanut, että temppeli rakennetaan ihan tässä ajassa. Syy. Juutalaiset aloittavat uhrimenonsa. Sitten tulee kaksi todistajaa todistamaan, että laki ja profeetat puhuvat Jeesuksesta Kristuksesta. Kyllä.
Nämä kaksi ovat kaksi ihmistä, eivät seurakunta, kirkko tai mikään muukaan allegorisoitu instituutio.
Seurakunnan ja kirkon tehtävä ei ole surmata niitä jotka tahtovat meille pahaa.
Ilm 11:5 Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
Nämä kaksi juutalaista todistajaa ( Mooses ja Elias, laki ja profeetat) ovat Messiaanisia (lue kuten kristittyjä).
Ilm 11:8 Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin.

Temppeli Jerusalemissa menoineen ja kaksi Jumalan lähettämää todistajaa Jerusalemissa jotka todistavat tuon kaiken toiminnan, lakien ja profeettojen kautta todistavan Jeesuksesta Kristuksesta, avaa tehokkaimmin juutalaisten silmät.
Tästä syystä Israel pelastuu.
Eero
Viesti:

Joo, näin mäkin ajattelin, että Kahden Todistajan marttyyrikuoleman täytyisi olla Danielin viimeisen vuosiviikon puolivälissä, mutta missä näin lopulta itse asiassa sanotaan ja miksi ajan siis sanotaan olevan lopussa (vrt. Daniel 12) kun enkeli puhaltaa seitsemänteen pasunaan eli heti Kahden Todistajan Ylösoton jälkeen?

Temppelin ja sen Esipihan mittaaminen voi tarkoittaa muutakin kuin maan päällistä Temppeliä Jerusalemissa, jossa kumartaen rukoillaan.

Rutger
Site Admin

Hävityksen kauhistus on englanniksi Abomination of desolation eli autiuden kauhistus, lue kauhistus joka tekee autioksi.
Uhrimenonsa aloittaneet juutalaiset haluavat tappaa kaksi todistajaa. Musulmaanit haluavat tappaa kaksi todistajaa sekä antikristus haluaa tappaa kaksi todistajaa. Kaksi todistajaa kurittavat uskotonta väkeä kuivuudella jne.
Antikristuksen onnistunut todistajien murha, (näin he luulevat) rohkaisee antikristuksen menemään temppeliin ja julistautumaan Jumalaksi.
Ne joiden silmät ovat auenneet, tietävät olevan aika paeta. Siksi sen nimi on kauhistus joka tekee autioksi.
Ei antikristus pääse meidän temppeleihimme tunkemaan eikä julistautumaan Jumalaksi, saatikka ei se mitään tekisi autioksi.
Meidän ruumiimme temppeleissä asuu Pyhä Henki joka on väkevämpi kuin antikristuksen henki.
Kyllä tämä on selkeä kuvaus tulevasta ahdistuksen ajan rakennuksesta Jerusalemissa. Jos temppeli allegorisoidaan, pitäisi allegorisoida myös kaksi todistajaa, heidän kuolleiden ruumiidensa näkemisen aiheuttama ilakointi ja lahjojen lähettely toisilleen ( huom. se on musulmaanien tapa, kun vihollinen on voitettu).
Me olemme tässä vaiheessa jo valkeuden vaatteissa mutta jos joku lukija sattuisi olemaan huudeilla kyseisenä aikana, niin tarkkaisin tarkasti Israelin sadetutkia..
Eero
Viesti:

Joo, ymmärrän tän näkökulman, mutta ei tuossa mun näkökulmassakaan ole millään muotoa kyse allegorisoinnista.

Mä tiedän, että nämä asiat eivät välttämättä aukea, vaikka ne lukisivat edessä kissan kokoisilla kirjaimilla, puhun siis myös itsestäni.

Mutta tosiaan esimerkiksi, jos seitsemännen pasunan sanotaan olevan loppu, niin eihän se silloin voi olla puoliväli:
10:6 ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,
10:7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.

Ilm.
Vrt.
12:6 Ja toinen sanoi pellavapukuiselle miehelle, joka oli virran vetten yläpuolella: "Kuinka kauan on vielä näitten ihmeellisten asiain loppuun?"
12:7 Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."

Dan.
Ja tämä tapahtuma on tosiaan juuri Kahden Todistajan 3,5 vuoden toimintajakson lopussa, jolloin loppu siis myös Raamatun mukaan tulee.

Rutger
Site Admin

Kahden todistajan Jerusalemissa todistamisen ajankohdan sijoittaminen joko ensimmäiselle tai viimeiselle puolikkaalle jakaa mielipiteet puoliksi.
Kaksi todistajaa löytyy Ilmestyskirjan 11. luvusta, joka on puoli väli.
Mielestäni loogisinta on, että todistajat todistavat Jerusalemissa silloin kun siellä todistuksen kuulijoita on, eli ennenkuin ihmiset ovat paenneet erämaahan.
Eli. Rakennetaan temppeli. Todistajat tulevat. Suorittavat 1260 päiväänsä, 42 kk ja antikristus nousee esiin ja tappaa todistajat.
Antikristus julistautuu Jumalaksi.
Tulee seitsemäs trumpetti ja valtava järistys. Seitsemän tuhatta kuolee Jerusalemin järistyksessä.
Nyt antikristuksella on aikaa 1260 päivää. Todistajien todistus herätti 144 000 juutalaista uskoon. Israel pelastui. The End.
Rutger
Site Admin

Mielestäni "ettei enää ole aikaa" pitää tulkita kontekstissa ettei enää ole aikaa ennenkuin jo asetetut tapahtumat viedään loppuun.
7 sinettiä, Ilm 6-8.
7 trumpettia, Ilm 8-9 ja 11.
7 maljaa, Ilm 15-16.
Näin ulkomuistista.
Eero
Viesti:

Joo, mäkin tosiaan ajattelin, että Kaksi Todistajaa ja Ilmestyskirjan pedot eivät voisi vaikuttaa samaan aikaan, mutta mikäänhän ei tätä tosiasiassa kumoa. Asiasta sanotaan vain, että ”syvyydestä nouseva peto surmaa heidät” (Ilm.11:7).

Toisekseen enkeli vastaa Danielin kysymykseen ”Kuinka kauan on vielä näitten ihmeellisten asiain loppuun?" (Dan. 12:6), että jäljellä on ”aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa” eli mahdollisesti juuri tuo Kahden Todistajan toiminta-aika, 3,5 vuotta. Silloin on siis loppu eli maan tuomitseminen tullut:
Ilm. 11:18 Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat."
Eli ei niin, että jäljellä olisivat vielä sinetit, pasunat ja maljat, vaan ainoastaan maan ja sen asukkaiden tuomitseminen ”maljojen kaatamisella” maan päälle.

Jerusalemissa ja muualla maailmassahan on kyllä Sanalle kuulijoita, koska Pyhä Kaupunki eli Jerusalem on annettu pakanain tallattavaksi 42 kuukauden eli myös 3,5 vuoden ajaksi (Ilm. 11:2), jona aikana siis myös Kaksi Todistajaa vaikuttavat. Jos 144 000 ovat Valittuja israelilaisia, niin he ovat joka tapauksessa Herralle kuuliaisia Armon valinnan mukaan (Room. 11:5). Sitä en osaa sanoa tarvitseeko heidät herättää tosiuskoon ja miten se tapahtuu, mutta hyvin todennäköisesti Sanan kuulemisen kautta tietenkin.

Summa summarun, fyysistä temppelirakennusta ei näiden tapahtumien toteutumiseen tarvita, eikä Raamattu suoraan kerro, että Temppeli tultaisiin kolmannen kerran rakentamaan, vaan tämä on olettamus, joka perustuu siihen, että Temppelin on oltava olemassa joistakin välillisistä syistä.

Toisekseen kolmannen Temppelin valmistumisen tai siitä kertovien merkkien odottaminen voi viedä huomiota pois siitä mitä todella on tapahtumassa eli siis että jotain pitäisi tapahtua ennen kuin voi tapahtua jotakin muuta. Mä en usko, että tämä on ongelma Jeesusta odottavien uskovaisten keskuudessa, mutta se voi tosiaan ohjata ajatuksia ja odotuksia myös väärään suuntaan.

Rutger
Site Admin

Minä taas en osaa mitenkään hahmottaa tätä kyseistä tapahtumaa ilman "AC:n temppeliä".
Mihin AC menee ja missä julistautuu Jumalaksi?
Minkä hän tekee autioksi, jos temppeli olisi uskovien ruumiit?
Jos AC julistautuu Jumalaksi uskovien sydämissä, mikä aiheuttaa Israelilaisten paon Jerusalemista erämaahan?
Miksi kaksi todistajaa toimivat juuri Jerusalemissa jos kaikki asiaa käsittelevät jakeet ovat vain allegorinen kertomus uskonkamppailusta ja Jeesuksesta?
Voitko kertoa punaisen langan miksi haluat irti ajatuksesta, että temppeli rakennetaan?

Juu ei jokin yksityiskohta kokonaiskuvassa meitä eksytä. Odotuksemme on Herrassa Jeesuksessa. Taivaassa voidaan naureskella kuka oli oikeassa mistäkin ( todellisuudessa menneitä ei muistella mutta vitsi vitsi).
Eero
Viesti:

Jep, oon samaa mieltä, Jeesushan on se tärkein, mutta Hän on myös antanut meille töitä tänne maan päälle ja nämä keskustelut ovat varmasti yksi osa niitä töitä.

Mä en siis tosiaan ajattele tätä asiaa yhtään vertauskuvallisesti, päinvastoin!

Kuten tuossa oon tän ketjun aikaisemmissa viesteissä laittanut, niin Lopunaikojen Lopussa ”Hävityksen Kauhistus” voi koskea ainoastaan Jerusalemin kaupungin hävitystä, sillä Luukas kirjoittaa asiasta näin:
21:20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
21:21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö

Luuk.
Eli hän ei mainitse Hävityksen Kauhistusta ollenkaan, vaan Valittujen on ymmärrettävä paeta jo siinä vaiheessa kun Jerusalem on ”pelkästään” sotajoukkojen ympäröimänä. Eli Hävityksen Kauhistus olisi tosissaan tämä tapahtuma, ei laittomuuden ihmisen toimet uudelleen rakennetussa Temppelissä.

Ja siis on mahdollista, että tämä laittomuuden ihminen tekee julistuksensa, ei uskovien sydämissä, vaan ihmisruumiissa eli Jumalan Temppelissä. Tämäkään ei siis ole allegorisointia, vaan kuolinhaavan saanut herätetään henkiin joko teknologisesti tai jollakin muulla tavalla, jota emme voi kuin arvailla, mutta kuitenkin niin että hän voi väittää olevansa ”herätetty kuolleista”, imitoiden siis Jeesuksen kuolleista herättämistä, näyttäen itselleen ja muilke että hän olisi voittanut kuoleman, niin kuin Jumala teki ja täten julistautua jumalaksi Jumalan paikalle.

Tää on nyt siis puhdasta spekulointia, miten tuo asia menee, mutta joka tapauksessa pedon kuva ja sille annettava henki voi viitata johonkin tällaiseen.

Jos Raamattu ilmoittaisi suoraan, että Temppeli tullaan Lopunaikojen Lopussa rakentamaan, niin tilanne olisi toinen, mutta näin se ei siis fyysisen Temppelin kohdalla tee, vaan Temppeli rakennetaan elävistä kivistä (1. Piet. 2:5), eikä tämäkään ole vertauskuvallista, vaan me olemme tuo Temppeli itsessään.

Mun mielestä täss kaikessa an avainsanana Jumalan Temppeli ja mitä sillä tarkoitetaan. Vanhassa Liitossa se oli fyysinen temppelirakennus Jerusalemissa, jossa Jumalan Henki asusti, Uudessa Liitossa se on ihmisruumis ja Ilmestyskirjassa, esimerkiksi juuri luvussa 11, sen mainitaan sijaitsevan Taivaassa Jumalan tykönä, ei enää siis maan päällä.

Tässä on yksi syy, miksi en usko että sitä enää rakennetaan, koska Raamattu siis sanoo sen olevan jotakin muuta kuin käsin kosketeltava rakennus. Toinen syy liittyy ehkä siihen, että se ”seisoo” mun mielestä Lopunaikojen Lopun tapahtumien tiellä ja sillä alkaa myös olemaan kiire jis meinaa esimerkiksi valmistua maailman tilanbe huomioon ottaen Israelin 80v synttäreille.

Mutta tää on henkilökohtaisempi syy, ei Raamattuun perustuva.

Rutger
Site Admin

No joo. Nyt sain ajatuksestasi jollakin tasolla kiinni.
Ei sillä, että sen ostaisin, mutta ymmärsin pointin.
Vastaa Viestiin