kolmiyhteinen Jumala
Re: kolmiyhteinen Jumala
Aivan niin. Pitää luottaa vain Raamatun sanaan. Siitä olemme varmasti samaa mieltä. Sana "kolminaisuus" on kuitenkin Raamatun ulkopuolinen sana, elikkä siten se on ihmisten nimittämä, ei Jumalan. Mielestäni sentähden se tuo sekaannusta.
- AOAOAOAOAO
- Site Admin
Jeesus on Jumala.
Jesaja 9:5
Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Jesaja 7:14
Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
Matt.1:23
"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
Malakia 1:11
Sillä auringon noususta hamaan sen laskuun on Minun nimeni oleva suuri pakanain seassa, ja joka paikassa uhrataan ja tuodaan minun nimeni kunniaksi puhdas ruokauhri. Sillä Minun nimeni on oleva suuri pakanain seassa, sanoo Herra Sebaot.
Sakarja 14:9
Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja Hänen nimensä yksi.
Joh.17:6
Minä olen ilmoittanut SINUN NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
Joh.17:12
Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, jonka sinä olet MINULLE ANTANUT, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
Joh.17:26
Ja Minä olen tehnyt SINUN NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
JOH.18:5-7 " Minä Olen " x 3
2.Moos.32-33
Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois KIRJASTASI, johon kirjoitat.
Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen MINÄ pyyhin pois KIRJASTANI.
Ilm.21:27
Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
1.Moss.1:1
Alussa JUMALAT loi taivaat ja maan.
Joh.1:3
KAIKKI on saanut syntynsä HÄNEN kauttaan, ja ilman HÄNTÄ ei ole syntynyt mitään mikä syntynyt on.
1Joh.4:9 Siinä ILMESTYI meille Jumalan RAKKAUS....4:16 JUMALA on RAKKAUS, ja joka pysyy RAKKAUDESSA, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
Joh.15:4 Pysykää MINUSSA, niin Minä pysyn teissä.
Joh.14:8-9
Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Jesaja 7:14
Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
Matt.1:23
"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
Malakia 1:11
Sillä auringon noususta hamaan sen laskuun on Minun nimeni oleva suuri pakanain seassa, ja joka paikassa uhrataan ja tuodaan minun nimeni kunniaksi puhdas ruokauhri. Sillä Minun nimeni on oleva suuri pakanain seassa, sanoo Herra Sebaot.
Sakarja 14:9
Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja Hänen nimensä yksi.
Joh.17:6
Minä olen ilmoittanut SINUN NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
Joh.17:12
Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, jonka sinä olet MINULLE ANTANUT, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
Joh.17:26
Ja Minä olen tehnyt SINUN NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
JOH.18:5-7 " Minä Olen " x 3
2.Moos.32-33
Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois KIRJASTASI, johon kirjoitat.
Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen MINÄ pyyhin pois KIRJASTANI.
Ilm.21:27
Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
1.Moss.1:1
Alussa JUMALAT loi taivaat ja maan.
Joh.1:3
KAIKKI on saanut syntynsä HÄNEN kauttaan, ja ilman HÄNTÄ ei ole syntynyt mitään mikä syntynyt on.
1Joh.4:9 Siinä ILMESTYI meille Jumalan RAKKAUS....4:16 JUMALA on RAKKAUS, ja joka pysyy RAKKAUDESSA, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
Joh.15:4 Pysykää MINUSSA, niin Minä pysyn teissä.
Joh.14:8-9
Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19
https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Re: Jeesus on Jumala.
Kiitos hyvästä koosteeesta AOAOAOAOAO, Jeesus on todellakin Jumala ja yhtä (yksi) Isän ja Pyhän Hengen kanssa!AOAOAOAOAO kirjoitti:Jesaja 9:5
............
Valitettavasti kukaan ei pystynyt näyttämään Raamatusta minulle näitä sanoja:
A. Kolmiyhteinen
B. Jeesus on Jumala
Lähin vaihtoehto B:lle löytyi Väkevä Jumala tai minun Jumalani.
A. Kolmiyhteinen
B. Jeesus on Jumala
Lähin vaihtoehto B:lle löytyi Väkevä Jumala tai minun Jumalani.
Niin, kolminaisuusopista on tullut kynnyskysymys, jota jopa vaaditaan uskottavaksi vaikka sillä ei mitään Raamatullista perustelua olekaan. Se on osa sitä hapatusta jonka saatana on seurakuntiin tuonut: tehdään Jumalasta jotakin niin abstraktia, ettei kukaan voi sitä ymmärtää, mutta kuitenkin se on muka-uskonkappale ja muka-ainoa-mahdollinen-totuus.
Minusta Raamattu määrittelee Isän ja Pojan aivan täydellisesti, ja vahvistaa sen lähes joka ikisellä UT:n sivulla. Isä on Jumala ja Poika on Hänen Poikansa, jolle Hän on kaiken vallan antanut. Minusta se on selkeää ja yksinkertaista. Se, joka kolminaisuusoppia puolustaa, selittäköön sen sitten minulle niin että sen voi ymmärtää - tai taitaa kyllä jäädä selittämättä.
Mutta Jeesuksella on Isä, joka jakeen 9 mukaan on myös Jeesuksen Jumala. Jakeen 9 mukaan kolmiyhteysoppi on siis harhaoppia; saatanasta.
Jeesus on Herra, jolle Jumala on antanut kaiken vallan. Meidän kannaltamme katsottuna sellainen jolla on kaikki valta, on kansantermein "Jumala"... ja tässähän onkin kyse siitä adjektiivimuodosta josta aiemmin kirjoitinkin. Jollet anna kolminaisuushörhötyksen sotkea ajatteluasi, Raamattu puhuu aivan selkeästi Kristuksesta Jeesuksesta, meidän Herrastamme, ja Kaikkivaltiaasta Isästä Jumalasta, joka ei ole sama kuin Jeesus, jonka Isä lähetti maan päälle.
Minusta Raamattu määrittelee Isän ja Pojan aivan täydellisesti, ja vahvistaa sen lähes joka ikisellä UT:n sivulla. Isä on Jumala ja Poika on Hänen Poikansa, jolle Hän on kaiken vallan antanut. Minusta se on selkeää ja yksinkertaista. Se, joka kolminaisuusoppia puolustaa, selittäköön sen sitten minulle niin että sen voi ymmärtää - tai taitaa kyllä jäädä selittämättä.
Sorry nyt vaan, mutta jos joku tämän yllä olevan tekstin luotuaan väittää että Isä ja Poika ovat samaa olemusta, niin kyllä sitten on tämän jonkun ymmärryksessä jotakin vahvasti vialla. Kyllä tässä niinkuin aivan selkeästi sanotaan että Jeesus on ollut ennen muuta luomakuntaa, ja Isän RINNALLA, ei Isän - Kaikkivaltiaan - osana.Kol 1 kirjoitti:12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Tästäkin näkee, miten Jeesuksesta käytetään termiä "Jumala" (jae 8), mutta siinä erityisesti on huomioitava että tässä aspektissa Jeesuksellakin on Jumala, Häntä korkeampi !!! Jae 9: "sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä".Hepr 1 kirjoitti:1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
4 tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
Mutta Jeesuksella on Isä, joka jakeen 9 mukaan on myös Jeesuksen Jumala. Jakeen 9 mukaan kolmiyhteysoppi on siis harhaoppia; saatanasta.
Jeesus on Herra, jolle Jumala on antanut kaiken vallan. Meidän kannaltamme katsottuna sellainen jolla on kaikki valta, on kansantermein "Jumala"... ja tässähän onkin kyse siitä adjektiivimuodosta josta aiemmin kirjoitinkin. Jollet anna kolminaisuushörhötyksen sotkea ajatteluasi, Raamattu puhuu aivan selkeästi Kristuksesta Jeesuksesta, meidän Herrastamme, ja Kaikkivaltiaasta Isästä Jumalasta, joka ei ole sama kuin Jeesus, jonka Isä lähetti maan päälle.
Kiitos Olli! Kunnia Jumalalle ja meidän Herrallemme Jeesukselle Kristukselle!
Viimeksi muokannut Juhani, 01 Touko 2017, 01:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- -jarmo-
- Site Admin
- Viesti:
Jumalan merkitys koostuu seitsemästä hengestä ja minä uskon että yksi niistä on Jeesus Kristus itse, joka on siis Pyhä Henki jonka saimme Helluntaina 2k sitten.
Siunattu varmuus: https://www.youtube.com/watch?v=6nT6xlFiMpE
- -jarmo-
- Site Admin
- Viesti:
Raamatussa on myös yksi asiaa valottava seikka:
Mä tiedän adventismissa paljon niitä jotka kieltävät lähes koko Jumalan vaikutuspiirin kokonaan, koska he eivät usko Jumalan näkyviin tekoihin meissä ja maailmassa. Heissä on niin vähän uskoa, että he luulevat että Jumala ei puutu mitenkään maailman kulkuun.
Jumalan voima näkyy erityisesti Hengessä ja juuri hengen kieltämisestä tässä nimenomaan on kyse.2. Timot. 3:1-5 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
Mä tiedän adventismissa paljon niitä jotka kieltävät lähes koko Jumalan vaikutuspiirin kokonaan, koska he eivät usko Jumalan näkyviin tekoihin meissä ja maailmassa. Heissä on niin vähän uskoa, että he luulevat että Jumala ei puutu mitenkään maailman kulkuun.
- -jarmo-
- Site Admin
- Viesti:
Mä olen tämän viimeisen, jo pian 11 vuoden aikana kokenut niin suuren Jumalan Hengen työn itsessäni, että minä en kertakaikkiaan voi kieltää sellaista kun Jumalan Henki meissä. Ei Jumala ole liha, joten sen voima on hengellinen. Samoin Jeesus, ei tule maan päälle ennen kuin Israel sen kutsuu. Niinpä Meillä ei ole muuta suojelusta kuin Jumalan Henki Jeesuksessa Kristuksessa.
Mä en osaa puida asiaa josta Olli puhuu, mikä on kolmiyhteinen Jumala. Kerroin sen tässä jo miten minä sen näen.
Mä en osaa puida asiaa josta Olli puhuu, mikä on kolmiyhteinen Jumala. Kerroin sen tässä jo miten minä sen näen.
Hebrealaiskirjeessä Isä Jumala itse sanoo Poikaa Jumalaksi:
Hepr. 1
7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
tuo kohta videossa:
https://youtu.be/30Mb7zvHFfE?t=8m48s
KOKO JUTTU:
Pasi Turunen puhuu asiasta tyhjentävästi:
Kolminaisuus löytyy Raamatusta
https://www.youtube.com/watch?v=30Mb7zvHFfE
a
Hepr. 1
tuo kohta videossa:
https://youtu.be/30Mb7zvHFfE?t=8m48s
KOKO JUTTU:
Pasi Turunen puhuu asiasta tyhjentävästi:
Kolminaisuus löytyy Raamatusta
https://www.youtube.com/watch?v=30Mb7zvHFfE
a
- AOAOAOAOAO
- Site Admin
Ps. 110:1
Daavidin virsi. Herra sanoi minun Herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"
Septuaginta, Ps.109:1 = masoreetinen Ps.110:1
τω δαυιδ ψαλμος ειπεν ο κυριος τω κυριω μου καθου εκ δεξιων μου εως αν θω τους εχθρους σου υποποδιον των ποδων σου
Isän nimi on Jeesus, jonka Hän "antoi" ( = otti käyttöön Itselleen toimiessaan inkarnoituneena ) Pojalle ( = inkarnoitunut Isä ).
Helluntaina IsäPoika ( = Jeesus ) tuli Henkenä omiinsa asumaan.
Toimiessaan lihassa ( Jeesuksessa ), Jumala oli rajoittanut itsensä yhteen ihmiseen. Samalla Hän oli ilman sitä rajatonta näkyvää kirkkautta ja voimaa joka Hänellä on toimiessaan " Isänä" Iankaikkisuudessa.
Yhdellä Jumalalla on monta eri Nimeä, tai muuta määritettä Raamatussa, joiden kautta Hän opettaa meitä ihmisiä tuntemaan Hänet ja Hänen tahtonsa.
Termi "Isä" kertoo,että kyseisellä persoonalla/yksilöllä/olennolla/minällä on jälkeläisiä, lapsia.
Termi "Poika" kertoo meille, että on kysymyksessä miespuoleinen hahmo/ulkoasu/muoto.
Termi "Henki" kertoo ettei kysymyksessä ole materiaalinen olento vaan henkiolento.
Kun on kysymyksessä ihmisten pelastuminen niin Jumala on halunnut tehdä selväksi ettei ihmisillä ole mahdollisuutta pelastua kuin Jeesuksen Nimen kautta ja Nimessä.
Joskus, ja useasti, termien sisäällön ymmärrys tuottaa sekaannusta asioiden ymmärtämisen suhteen. Voidaan puhua samasta asiasta, mutta käytetään erilaisia sanoja.
Aiemmassa viestissäni laittamat Raamatun jakeet kertovat Yhdestä Nimestä, jonka Poika sai Isältä. Ja, jakeet kertovat meille, että tuo annettu Nimi oli, ja on, Isän oma Nimi.
Poika käytti siis Isänsä nimeä.
Johanneksen Evankeliumi on Raamatuin voimakkain todistus siitä, että Isä on Jeesus, ja Poika on Jeesus, ja Pyhä Henki on Jeesus.
Ei ole kolmea Jeesusta, vaan Yksi. Mutta, minkälaisessa "asussa"Hän tekee itsensä tiettäväksi vaihtelee "tehtävän mukaan".
Poika-Jeesus tuli maailmaan KUOLEMAAN. Koska Jumala on iankaikkinen olento ja Hän ei voi kuolla, niin Hänen täytyi ottaa Itselleen oloasu/-muoto jossa Kuolematon voisi kuolla,siksi Hän tuli/syntyi ihmiseksi.
Suoritettuaan tehtävänsä,voittamalla kuoleman Oman sijaiskuolemansa kautta Hän nousi takaisin siihen Kirkkauteensa josta oli aiemmin lähtenyt tullakseen ihmiseksi," Pojaksi".
Nyt,maailman aikojen loppukaudella, Jumala toimii monissa ihmisissä Henkenä. Hän ei ole rajoittanut enää toimintaansa vain yhteen ihmishahmoon niin kuin Hän oli rajoittanut vaikutuksensa ollessaan Poikana maan päällä.
En osaa selvemmin asiaa selittää.
Termit, "kolminaisuus" tai "kolmiyhteinen Jumala" hämäävät monia. Monet todella uskovat etä on kolme "eri" Jumalaa.
Raamattu sanoo selvästi monessa kohden , erityisesti VT:n puolella; Jumala on Yksi. On VAIN yksi Jumala. Ei useita eri Jumalia.
Monet Jeesuksen sanomiset ovat hyvin vaikeasti ymmärrettäviä, erityisesti ne joissa Jeesus puhuu sekä Pojasta ja Isästä samaan aikaan. Niistä voi saada hyvin helposti käsityksen että on olemassa KAKSI erillistä Jumalaa. Tai, jopa kolme.
Mutta, Jumala on näin hyväksi nähnyt.
Mm. jehovantodistajat sanovat, ettei Jeesus ole Jumala vaan "Jumalan Poika".
Monet juutalaiset ajattelevat kristittyjen palvovan/rukoilevan ihmistä-Jeesusta, ja näin pitävät kristinuskoa harhaoppina. Niin se todella olisikin harhaoppia, jos Jeesus olisikin "pelkkä ihminen", eikä Jumala itse. Mutta, kun me kristityt tiedämme Jeesuksen todella olevan Jumala, " joka loi taivaat ja maan", niin me siis emme syyllisty ihmisen palvomiseen, joka oikeasti olisi harhaoppia ( kts. Apt.12:21-23 ), vaan me kunnioitamme Jeesusta Jumalana, joka hetkeksi luopui Jumalallisesta Olemuksestaan ja otti palvelijan/orjan/pojan ulkomuodon, inkarnoitui ihmiseksi.
Termi persoona tarkoittaa samaa asiaa kuin yksilö, tai minä. Jokainen ihminen on yksilö, persoona.
Jumalakin on yksi persoona. Se,että jotkut käyttävät termejä "kolmipersoonainen", "kolmiyhteinen Jumala" voivat antaa sen kuvan, että olisi useampi kuin yksi Jumala, vaikka näin ei tietenkään ole. Edellämainittujen termien käyttämisellä on haluttu korostaa/vahvistaa että on olemassa vain Yksi Jumala,vaikkakin noiden termien käyttö on saattanut aiheuttaa enemmän sekaannusta ja väärin ymmärrystä kuin Jumalan Ykseyden puolesta todistamista.
Mm. Hesekielin 1:1-28 luku kuvaa Yhtä Jumalaa, useimmila "kasvoilla";
1:10 Ja niiden kasvot olivat ihmiskasvojen kaltaiset; mutta oikealla puolen oli niillä neljällä leijonankasvot, vasemmalla puolen oli niillä neljällä häränkasvot, myös oli niillä neljällä kotkankasvot.
Yksi Jumala, mutta NELJÄT kasvot.
1:28 . Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo.
Hebrealaiskirje 1:3 sanoo Pojasta; "....ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva "
Jos otan valokuvan itsestäni niin se on vain kuva minusta mutta kuva ei ole minä,vaan vain kuva minusta.
Jeesus on kuva Jumalasta, sellainen kuva jonka Jumala on hyväksi nähnyt meille ihmisille antaa. Ehkä se kuva ei kaikkia miellytä mutta silti se on Jumalan kuva.
Juutalaiset luulivat tuon "kuvan" olevan maallinen kuningas, tai ainaki jotai "suurta ja mahtavaa", eikä sellainen kuin Jeesus oli. Koska kuva ei miellyttänyt heitä, hylkäsivät juutalaiset tietämättään Jumalan itsensä.
Sitä, että Isä ja Poika ovat yksi sama Henki/Persoona/Minä/Sielu/Yksilö, todistaa mm. seuraavatkin Raamatun kohdat hyvin, sillä Jumalan Pyhää Henkeä, eli Jumalaa itseää, ei voi "lähettää" kuin Jumala itse.
Joh.14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Joh.15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
Jakeissa mainitaan Pyhän lähettäjäksi Isä että Poika, näin osoittaen että "He" ovat todellisuudessa "Hän", Yksi.
Hebralaiskirje 1:8 Jumala sanoo; " mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."
Daavidin virsi. Herra sanoi minun Herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"
Septuaginta, Ps.109:1 = masoreetinen Ps.110:1
τω δαυιδ ψαλμος ειπεν ο κυριος τω κυριω μου καθου εκ δεξιων μου εως αν θω τους εχθρους σου υποποδιον των ποδων σου
Isän nimi on Jeesus, jonka Hän "antoi" ( = otti käyttöön Itselleen toimiessaan inkarnoituneena ) Pojalle ( = inkarnoitunut Isä ).
Helluntaina IsäPoika ( = Jeesus ) tuli Henkenä omiinsa asumaan.
Toimiessaan lihassa ( Jeesuksessa ), Jumala oli rajoittanut itsensä yhteen ihmiseen. Samalla Hän oli ilman sitä rajatonta näkyvää kirkkautta ja voimaa joka Hänellä on toimiessaan " Isänä" Iankaikkisuudessa.
Yhdellä Jumalalla on monta eri Nimeä, tai muuta määritettä Raamatussa, joiden kautta Hän opettaa meitä ihmisiä tuntemaan Hänet ja Hänen tahtonsa.
Termi "Isä" kertoo,että kyseisellä persoonalla/yksilöllä/olennolla/minällä on jälkeläisiä, lapsia.
Termi "Poika" kertoo meille, että on kysymyksessä miespuoleinen hahmo/ulkoasu/muoto.
Termi "Henki" kertoo ettei kysymyksessä ole materiaalinen olento vaan henkiolento.
Kun on kysymyksessä ihmisten pelastuminen niin Jumala on halunnut tehdä selväksi ettei ihmisillä ole mahdollisuutta pelastua kuin Jeesuksen Nimen kautta ja Nimessä.
Joskus, ja useasti, termien sisäällön ymmärrys tuottaa sekaannusta asioiden ymmärtämisen suhteen. Voidaan puhua samasta asiasta, mutta käytetään erilaisia sanoja.
Aiemmassa viestissäni laittamat Raamatun jakeet kertovat Yhdestä Nimestä, jonka Poika sai Isältä. Ja, jakeet kertovat meille, että tuo annettu Nimi oli, ja on, Isän oma Nimi.
Poika käytti siis Isänsä nimeä.
Johanneksen Evankeliumi on Raamatuin voimakkain todistus siitä, että Isä on Jeesus, ja Poika on Jeesus, ja Pyhä Henki on Jeesus.
Ei ole kolmea Jeesusta, vaan Yksi. Mutta, minkälaisessa "asussa"Hän tekee itsensä tiettäväksi vaihtelee "tehtävän mukaan".
Poika-Jeesus tuli maailmaan KUOLEMAAN. Koska Jumala on iankaikkinen olento ja Hän ei voi kuolla, niin Hänen täytyi ottaa Itselleen oloasu/-muoto jossa Kuolematon voisi kuolla,siksi Hän tuli/syntyi ihmiseksi.
Suoritettuaan tehtävänsä,voittamalla kuoleman Oman sijaiskuolemansa kautta Hän nousi takaisin siihen Kirkkauteensa josta oli aiemmin lähtenyt tullakseen ihmiseksi," Pojaksi".
Nyt,maailman aikojen loppukaudella, Jumala toimii monissa ihmisissä Henkenä. Hän ei ole rajoittanut enää toimintaansa vain yhteen ihmishahmoon niin kuin Hän oli rajoittanut vaikutuksensa ollessaan Poikana maan päällä.
En osaa selvemmin asiaa selittää.
Termit, "kolminaisuus" tai "kolmiyhteinen Jumala" hämäävät monia. Monet todella uskovat etä on kolme "eri" Jumalaa.
Raamattu sanoo selvästi monessa kohden , erityisesti VT:n puolella; Jumala on Yksi. On VAIN yksi Jumala. Ei useita eri Jumalia.
Monet Jeesuksen sanomiset ovat hyvin vaikeasti ymmärrettäviä, erityisesti ne joissa Jeesus puhuu sekä Pojasta ja Isästä samaan aikaan. Niistä voi saada hyvin helposti käsityksen että on olemassa KAKSI erillistä Jumalaa. Tai, jopa kolme.
Mutta, Jumala on näin hyväksi nähnyt.
Mm. jehovantodistajat sanovat, ettei Jeesus ole Jumala vaan "Jumalan Poika".
Monet juutalaiset ajattelevat kristittyjen palvovan/rukoilevan ihmistä-Jeesusta, ja näin pitävät kristinuskoa harhaoppina. Niin se todella olisikin harhaoppia, jos Jeesus olisikin "pelkkä ihminen", eikä Jumala itse. Mutta, kun me kristityt tiedämme Jeesuksen todella olevan Jumala, " joka loi taivaat ja maan", niin me siis emme syyllisty ihmisen palvomiseen, joka oikeasti olisi harhaoppia ( kts. Apt.12:21-23 ), vaan me kunnioitamme Jeesusta Jumalana, joka hetkeksi luopui Jumalallisesta Olemuksestaan ja otti palvelijan/orjan/pojan ulkomuodon, inkarnoitui ihmiseksi.
Termi persoona tarkoittaa samaa asiaa kuin yksilö, tai minä. Jokainen ihminen on yksilö, persoona.
Jumalakin on yksi persoona. Se,että jotkut käyttävät termejä "kolmipersoonainen", "kolmiyhteinen Jumala" voivat antaa sen kuvan, että olisi useampi kuin yksi Jumala, vaikka näin ei tietenkään ole. Edellämainittujen termien käyttämisellä on haluttu korostaa/vahvistaa että on olemassa vain Yksi Jumala,vaikkakin noiden termien käyttö on saattanut aiheuttaa enemmän sekaannusta ja väärin ymmärrystä kuin Jumalan Ykseyden puolesta todistamista.
Mm. Hesekielin 1:1-28 luku kuvaa Yhtä Jumalaa, useimmila "kasvoilla";
1:10 Ja niiden kasvot olivat ihmiskasvojen kaltaiset; mutta oikealla puolen oli niillä neljällä leijonankasvot, vasemmalla puolen oli niillä neljällä häränkasvot, myös oli niillä neljällä kotkankasvot.
Yksi Jumala, mutta NELJÄT kasvot.
1:28 . Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo.
Hebrealaiskirje 1:3 sanoo Pojasta; "....ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva "
Jos otan valokuvan itsestäni niin se on vain kuva minusta mutta kuva ei ole minä,vaan vain kuva minusta.
Jeesus on kuva Jumalasta, sellainen kuva jonka Jumala on hyväksi nähnyt meille ihmisille antaa. Ehkä se kuva ei kaikkia miellytä mutta silti se on Jumalan kuva.
Juutalaiset luulivat tuon "kuvan" olevan maallinen kuningas, tai ainaki jotai "suurta ja mahtavaa", eikä sellainen kuin Jeesus oli. Koska kuva ei miellyttänyt heitä, hylkäsivät juutalaiset tietämättään Jumalan itsensä.
Sitä, että Isä ja Poika ovat yksi sama Henki/Persoona/Minä/Sielu/Yksilö, todistaa mm. seuraavatkin Raamatun kohdat hyvin, sillä Jumalan Pyhää Henkeä, eli Jumalaa itseää, ei voi "lähettää" kuin Jumala itse.
Joh.14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Joh.15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
Jakeissa mainitaan Pyhän lähettäjäksi Isä että Poika, näin osoittaen että "He" ovat todellisuudessa "Hän", Yksi.
Hebralaiskirje 1:8 Jumala sanoo; " mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."
Viimeksi muokannut AOAOAOAOAO, 01 Touko 2017, 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19
Edelleenkin, tuo "Jumala, sinun Jumalasi" puhuu selkeästi siitä että Jeesuksella on Jumala, jonka alainen Hän on.
Mutta tuohan on itse asiassa aivan suora lainaus psalmista 45, joka ei suinkaan puhu kenestäkään Jumalasta, vaan sellaisesta jota Jumala on siunannut.
Tuo psalmi 45 on tulkittu messiaaniseksi ja sen vuoksi Heprealaiskirjeen kirjoittaja lainaa sitä suoraan. Koko Heprealaiskirjehän korostaa Jeesuksen ylipappeutta tuoden esiin sen, että Jumala nosti Jeesuksen siihen asemaan joka Hänellä on. Edes tuo ensimmäinen luku ei puhu muusta kuin siitä että Jumala on Hänet tehnyt enkeleitä korkeammaksi - eikä niin että Hän olisi aina automaattisesti ollut enkeleitä korkeampi. Näin se teksti vaan sanoo, en minä sille mitään voi.
Mutta tuohan on itse asiassa aivan suora lainaus psalmista 45, joka ei suinkaan puhu kenestäkään Jumalasta, vaan sellaisesta jota Jumala on siunannut.
Katsotaanpa vielä, mitä 1992 käännös sanoo tästä:Ps. 45 kirjoitti:1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Liljat"; koorahilaisten mietevirsi; laulu rakkaudesta.(45:2) Minun sydämeni tulvii ihania sanoja; minä lausun: kuninkaasta on minun lauluni, minun kieleni on kerkeän kirjurin kynä.
2 (45:3) Sinä olet ihmislapsista ihanin, suloisuus on vuodatettu sinun huulillesi, sentähden Jumala siunaa sinua iankaikkisesti.
3 (45:4) Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy kunniaasi ja korkeuteesi.
4 (45:5) Ole onnekas korkeudessasi. Nouse sotavaunuihisi totuuden, nöyryyden ja vanhurskauden puolesta, ja oikea kätesi opettakoon sinulle peljättäviä tekoja.
5 (45:6) Sinun nuolesi ovat terävät, kansat kaatuvat sinun allesi; kuninkaan vihollisten sydämet lävistetään.
6 (45:7) Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti; sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
7 (45:8) Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin sinun osaveljiäsi.
8 (45:9) Mirhaa, aloeta ja kassiaa tuoksuvat kaikki sinun vaatteesi, kanteleet helisevät sinun iloksesi norsunluisista palatseista.
9 (45:10) Kuningasten tyttäriä on sinun kaunistuksenasi, kuningatar seisoo sinun oikealla puolellasi, Oofirin kullassa.
10 (45:11) Kuule, tytär, katso ja kallista korvasi, unhota kansasi ja isäsi huone,
11 (45:12) ja saakoon kuningas halun sinun kauneuteesi, sillä hän on sinun herrasi. Kumarra häntä.
12 (45:13) Tytär Tyyro ja kansan rikkaimmat etsivät lahjoillaan sinun suosiotasi.
13 (45:14) Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa.
14 (45:15) Kirjailluissa vaatteissa hänet saatetaan kuninkaan tykö. Neitsyet seuraavat häntä, hänen ystävättärensä tuodaan sinun tykösi.
15 (45:16) Ilolla ja riemulla heitä saatetaan, he astuvat kuninkaan palatsiin.
16 (45:17) Sinun poikasi tulkoot sinun isiesi sijaan; aseta heidät ruhtinaiksi kaikkeen maahan.
17 (45:18) Minä teen sinun nimesi kuuluksi suvusta sukuun; sentähden kansat sinua ylistävät aina ja iankaikkisesti.
Tässä 1992 käännöksessä ymmärretään "Jumala" aivan oikein adjektiiviksi, joka se seuraavan jakeen mukaan selkeästi onkin, koska ei meillä ole mitään Jumalaa jolla on sitten jokin korkeamman tason Jumalansa, vaan meillä on yksi ainoa Jumala, Isä, jolla on yksi Poika.6 (45:7) Sinun valtaistuimesi on niin kuin Jumalan, se pysyy ikuisesti, sinun valtikkasi on oikeuden valtikka. [2. Sam. 7:16+]
7 (45:8) Sinä rakastat oikeutta ja vihaat vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on nostanut sinut veljiesi joukosta ja voidellut sinut riemun öljyllä.
Tuo psalmi 45 on tulkittu messiaaniseksi ja sen vuoksi Heprealaiskirjeen kirjoittaja lainaa sitä suoraan. Koko Heprealaiskirjehän korostaa Jeesuksen ylipappeutta tuoden esiin sen, että Jumala nosti Jeesuksen siihen asemaan joka Hänellä on. Edes tuo ensimmäinen luku ei puhu muusta kuin siitä että Jumala on Hänet tehnyt enkeleitä korkeammaksi - eikä niin että Hän olisi aina automaattisesti ollut enkeleitä korkeampi. Näin se teksti vaan sanoo, en minä sille mitään voi.
Sorry, mutta nyt menee jo vähän liian paksuksi, Eli kun Jeesus Joh 5:ssä sanoo että Isä on Hänet lähettänyt, niin sinun mielestäsi siis se tarkoittaa sitä että Jeesus on lähettänyt Jeesuksen tekemään niitä tekoja jotka Jeesus on antanut Jeesuksen täytettäviksi, ja ne teot, jotka Jeesus on tehnyt todistavat että Jeesus on Jeesuksen lähettänyt, sillä Jeesus ei kysy Jeesuksen tahtoa, joka on Jeesuksen lähettänyt ???AOAOAOAOAO kirjoitti:Johanneksen Evankeliumi on Raamatuin voimakkain todistus siitä, että Isä on Jeesus, ja Poika on Jeesus, ja Pyhä Henki on Jeesus.
Tässähän se kolmiyhteysharhaopin ongelma juuri onkin: sitä voi selittää abstraktisti, mutta mikään sen anti ei auta ihmistä uskonelämässä eteenpäin, vaan päinvastoin sekoittaa.
UT:n opetus kun on selvä: Isä korotti Jeesuksen enkeleitä korkeammaksi ja lähetti Jeesuksen maan päälle, ja Jeesus ei tehnyt omaa tahtoaan vaan Isän tahdon. Miksi tehdä siitä vaikeaa ?
- AOAOAOAOAO
- Site Admin
Olli. Onko Jeesus sinulle Jumala, kyllä on tai ei ole ?
Uskon kyllä, että kolmiyhteisyys käsitteenä on ihmisen luoma tai siis paras selitys Jumalan luonteesta, joka on kuitenkin meiltä salattu aivan loppuun asti. Mutta en ymmärrä miksi sen kautta pitäisi pyrkiä kumoamaan Jeesuksen rooli lihaksi tulleena Jumalana?
Jos katsoo vielä tuota Joh. 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä", niin eikö siinä aika yksiselittäisesti sanota asian laita? Jos sen haluaa kumota niin, voisi yhtä hyvin kumota minkä tahansa muun väittämän, kuten esimerkiksi "oksat, runko ja juuret ovat yhtä", jolloin niistä muodostuu puu, vaikka ovatkin saman kasvin eri osia. Tai sitten voitaisiin ajatella, että siinä tarkotetaan jotain muunlaista yhteyttä, kuten vaikka isästä ja pojasta voidaan sanoa, että he ovat yhtä. Mutta silloin herää kysymys, mitä he sitten yhdessä ovat?
Toisaalta tuossa kohdassa ei sanota, että he olisivat "kuin yhtä", mikä on eri asia, vaan "yhtä eli yksi". Tähän saa varmistusta jos katsoo miten esimerkiksi eri englanninkieliset Raamatun käännökset ovat kohdan ilmaisseet, kaikki ovat melkein järestäin käännetty "are one" eli ovat yksi. Ei esimerkiksi "are as one" eli "ovat kuin yhtä":
http://www.biblestudytools.com/john/10-30-compare.html
En nyt ole aivan varma onko tämä alkuteksti tuolle kohdalle, mutta sama käännös täälläkin:
http://biblehub.com/interlinear/john/10-30.htm
Enkä nyt siis halua alkaa liikaa ratsastamaan tällä yhdellä Raamatun kohdalla, koska tässä ketjussa on vakuuttavampiakin todistuksia siitä, että Jeesus on Jumala.
Mutta pääpointtini on se, että mitä tarkoittaisi uskon kannalta jos Jeesus ei olisi Jumala? Jos ajatellaan, että Jeesus tuli hengestä ja iättömyydestä ajan keskelle kuolevaiseksi lihaksi, oli Hän yhtä aikaa sekä täysi Jumala, että täysi ihminen. Hänellä oli samat lihalliset rajoitteet kuin meilläkin, mutta pystyi vastustamaan syntiä, koska oli saanut valtansa Isältä, joka pysyi Taivaassa, tämän tehtävän suorittamiseen.
Jos ristille olisi nostettu jokin vähemmän täydellinen olento, niin miten hänen uhrinsa olisi koskaan voinut olla täydellinen? Jos hänessä olisi havaittu mitään epätäydellistä, niin koko sovitustyö raukeaisi ennemmin tai myöhemmin eli synti olisi lopulta jäänyt elämään. Ja kuka muu on täydellinen kuin Herra itse? Siksi uskon siis että Herra on Yksi, riippumatta siitä mitä opinkappaleita Hänestä on ajansaatossa kehitetty, perustuen Raamattuun tai ei.
Jos katsoo vielä tuota Joh. 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä", niin eikö siinä aika yksiselittäisesti sanota asian laita? Jos sen haluaa kumota niin, voisi yhtä hyvin kumota minkä tahansa muun väittämän, kuten esimerkiksi "oksat, runko ja juuret ovat yhtä", jolloin niistä muodostuu puu, vaikka ovatkin saman kasvin eri osia. Tai sitten voitaisiin ajatella, että siinä tarkotetaan jotain muunlaista yhteyttä, kuten vaikka isästä ja pojasta voidaan sanoa, että he ovat yhtä. Mutta silloin herää kysymys, mitä he sitten yhdessä ovat?
Toisaalta tuossa kohdassa ei sanota, että he olisivat "kuin yhtä", mikä on eri asia, vaan "yhtä eli yksi". Tähän saa varmistusta jos katsoo miten esimerkiksi eri englanninkieliset Raamatun käännökset ovat kohdan ilmaisseet, kaikki ovat melkein järestäin käännetty "are one" eli ovat yksi. Ei esimerkiksi "are as one" eli "ovat kuin yhtä":
http://www.biblestudytools.com/john/10-30-compare.html
En nyt ole aivan varma onko tämä alkuteksti tuolle kohdalle, mutta sama käännös täälläkin:
http://biblehub.com/interlinear/john/10-30.htm
Enkä nyt siis halua alkaa liikaa ratsastamaan tällä yhdellä Raamatun kohdalla, koska tässä ketjussa on vakuuttavampiakin todistuksia siitä, että Jeesus on Jumala.
Mutta pääpointtini on se, että mitä tarkoittaisi uskon kannalta jos Jeesus ei olisi Jumala? Jos ajatellaan, että Jeesus tuli hengestä ja iättömyydestä ajan keskelle kuolevaiseksi lihaksi, oli Hän yhtä aikaa sekä täysi Jumala, että täysi ihminen. Hänellä oli samat lihalliset rajoitteet kuin meilläkin, mutta pystyi vastustamaan syntiä, koska oli saanut valtansa Isältä, joka pysyi Taivaassa, tämän tehtävän suorittamiseen.
Jos ristille olisi nostettu jokin vähemmän täydellinen olento, niin miten hänen uhrinsa olisi koskaan voinut olla täydellinen? Jos hänessä olisi havaittu mitään epätäydellistä, niin koko sovitustyö raukeaisi ennemmin tai myöhemmin eli synti olisi lopulta jäänyt elämään. Ja kuka muu on täydellinen kuin Herra itse? Siksi uskon siis että Herra on Yksi, riippumatta siitä mitä opinkappaleita Hänestä on ajansaatossa kehitetty, perustuen Raamattuun tai ei.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
- AOAOAOAOAO
- Site Admin
Aamen.
Paavalin toiminta Ateenassa myös todistaa Jeesuksen Jumaluudesta, kun Paavali puhuu mm;
Apt.17:18 ..." Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
17:23 "3 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, Häntä minä julistan teille."
Paavalin julistus Jumalasta, oli julistusta Jeesuksesta.
Paavalin toiminta Ateenassa myös todistaa Jeesuksen Jumaluudesta, kun Paavali puhuu mm;
Apt.17:18 ..." Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
17:23 "3 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, Häntä minä julistan teille."
Paavalin julistus Jumalasta, oli julistusta Jeesuksesta.
Jeesus itse korostaa ettei ole kuin yksi ainoa Jumala (Mark 12:29, Joh 17:44, ...), selkeästi kiistää olevansa itse Jumala (mm. Mark 10:18, Joh 17:3, ), ilmoittaa lukuisasti että Hänellä ei ole muuta kuin se valta joka Hänelle Isä on antanut, ...
Ovatko nämä mielestäsi ominaisuuksia, joita Kaikkivaltiaalla Jumalalla on ???
Edes taivaassa Jeesus ei ole kaikkivaltias (mm. Matt 20:23) eikä istu Isän Jumalan valtaistuimella vaan Jumalan oikealla puolella.
Jumala on toki myös Jeesuksen Jumala ! (Mat.27:46, Joh.20:17, Room.15:6, Ef.1:3,17, Kol.1:3, 1.Piet.1:3, 2.Kor.1:3, 2.Kor.11:31).
Kerropa missä sanotaan, että Jumala on myös Isän Jumala ? Mutta todisteita siitä, että Jumala on Jeesuksen Jumala, niitä löytyy useita - tässä ihan vain pari esimerkkiä:
"Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan." (1.Kor.3:23).
"Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,"(Ef.1:2-3).
"2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3 Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala," (2 Kor 1:2-3).
Ja tässä vielä lause, jonka haluaisin kolmiyhteysuskovien selittävän - mutta selitystä ei ole jos uskoo kolmiyhteyteen:
Jeesus on se, jonka ilmoitti olevansa: Kristus, Jumalan poika, joka kutsuu Isäänsä Jumalaksi ja sanoo saaneensa kaiken Isältä Jumalalta.
Ovatko nämä mielestäsi ominaisuuksia, joita Kaikkivaltiaalla Jumalalla on ???
Edes taivaassa Jeesus ei ole kaikkivaltias (mm. Matt 20:23) eikä istu Isän Jumalan valtaistuimella vaan Jumalan oikealla puolella.
Jumala on toki myös Jeesuksen Jumala ! (Mat.27:46, Joh.20:17, Room.15:6, Ef.1:3,17, Kol.1:3, 1.Piet.1:3, 2.Kor.1:3, 2.Kor.11:31).
Kerropa missä sanotaan, että Jumala on myös Isän Jumala ? Mutta todisteita siitä, että Jumala on Jeesuksen Jumala, niitä löytyy useita - tässä ihan vain pari esimerkkiä:
"Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan." (1.Kor.3:23).
"Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,"(Ef.1:2-3).
"2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3 Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala," (2 Kor 1:2-3).
Ja tässä vielä lause, jonka haluaisin kolmiyhteysuskovien selittävän - mutta selitystä ei ole jos uskoo kolmiyhteyteen:
Vastaus kysymykseesi on siksi hyvin yksinkertainen. On vain yksi Jumala, ja Moos 20:3 sanoo: "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani."Joh 20:17 kirjoitti:Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Jeesus on se, jonka ilmoitti olevansa: Kristus, Jumalan poika, joka kutsuu Isäänsä Jumalaksi ja sanoo saaneensa kaiken Isältä Jumalalta.
Voimmeko siis sanoa olevamme raamatullisia, jos näiden satojen selvien kohtien asemesta otamme tulkintamme lähtökohdaksi vain muutaman tulkinnanvaraisen raamatunkohdan?
Tässä on esimerkiksi muutamia tutkielmia aiheesta kolminaisuus:
https://www.netikka.net/mpeltonen/kolminaisuus.htm
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/jumala/index.htm
Tässä on esimerkiksi muutamia tutkielmia aiheesta kolminaisuus:
https://www.netikka.net/mpeltonen/kolminaisuus.htm
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/jumala/index.htm
Viimeksi muokannut Juhani, 01 Touko 2017, 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten tuo Joh. 10:30 sitten pitäisi tulkinta?
Mutta enemmän kuin Raamatun kohdat, minua huolettaa Jeesuksen kieltäminen Jumalana. Eikö se tarkoita, että Jeesus olisi voinut olla loppujen lopuksi "kuka tahansa"? Josta ei ole enää kovin kaukana esimerkiksi koraanin tulkinnat Hänestä.
Mutta enemmän kuin Raamatun kohdat, minua huolettaa Jeesuksen kieltäminen Jumalana. Eikö se tarkoita, että Jeesus olisi voinut olla loppujen lopuksi "kuka tahansa"? Josta ei ole enää kovin kaukana esimerkiksi koraanin tulkinnat Hänestä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Minua huolestuttaa Jeesuksen kieltäminen Jumalan poikana. Pelkään myös sitä, jos joku väittää että Jumala kuoli syntiemme puolesta ristillä, eikä Jeesus.
Viimeksi muokannut Juhani, 01 Touko 2017, 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.