Daavid Tuhatvuotisessa Valtakunnassa

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Daavid Tuhatvuotisessa Valtakunnassa

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Daavid kuninkaana Tuhatvuotisessa Valtakunnassa, Kuningasten Kuninkaan, Jeesuksen Kristuksen alaisuudessa.
Kun tutkimme Hooseaa, Jeremiaa ja Hesekieliä, voimme havaita, että näissä jakeissa puhutaan lopun ajoista ja Tuhatvuotisesta Valtakunnasta.
Jeesus on herättävä kuningas Daavidin hallitsemaan Jerusalemista käsin. Hän itse on Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra.

Hoos 3:4 Sillä kauan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia.
Hoos 3:5 Senjälkeen israelilaiset kääntyvät ja etsivät Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa. Vavisten he lähestyvät Herraa ja hänen hyvyyttänsä päivien lopulla.

Jer 30:7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
Jer 30:8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
Jer 30:9 vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.

Hes 37:24 Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
Hes 37:25 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.

Hosea 3:4 For the children of Israel shall abide many days without a king, and without a prince, and without a sacrifice, and without an image, and without an ephod, and without teraphim:
Hosea 3:5 Afterward shall the children of Israel return, and seek the LORD their God, and David their king; and shall fear the LORD and his goodness in the latter days.

Jeremiah 30:7 Alas! for that day is great, so that none is like it: it is even the time of Jacob's trouble, but he shall be saved out of it.
Jeremiah 30:8 For it shall come to pass in that day, saith the LORD of hosts, that I will break his yoke from off thy neck, and will burst thy bonds, and strangers shall no more serve themselves of him:
Jeremiah 30:9 But they shall serve the LORD their God, and David their king, whom I will raise up unto them.

Ezekiel 37:24 And David my servant shall be king over them; and they all shall have one shepherd: they shall also walk in my judgments, and observe my statutes, and do them.
Ezekiel 37:25 And they shall dwell in the land that I have given unto Jacob my servant, wherein your fathers have dwelt; and they shall dwell therein, even they, and their children, and their children's children for ever: and my servant David shall be their prince for ever.

Tämän selkeämmin ei voi asiaa ilmaista. Kolme todistajaa. Jeesus on herättävä kuningas Daavidin hallitsemaan Jerusalemista käsin.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Re: Daavid Tuhatvuotisessa Valtakunnassa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, mä kirjoitin tästä ja Tuhatvuotisesta Valtakunnasta aika pitkällisesti tuolla toisessa ketjussa, Pietari paljastaa Ensimmäisenä Helluntaina, kuka tämä herätetty Daavid on, eli Jeesus, Daavidin Juurivesa:
Eero kirjoitti: 07 Loka 2024, 01:04 Toinen Tuhatvuotiseen Valtakuntaan liitetty asia on Kuningas Daavidin herättäminen Israelin hallitsijaksi (Jer. 30:9). Myös Hesekielin Temppeli -profetia puhuu Ruhtinaasta (Hes. 44-46), joka palvelee ja uhraa Herralle Temppelissä. Tämän on ajateltu tarkoittavan Kuningas Daavidia, joka Tuhatvuotisessa Valtakunnassa palvelee valtaistuimellaan hallitsevaa Jeesusta, ollen jonkinlainen Jerusalemin käskynhallitsija. Hesekiel kuitenkin sanoo Daavidista, että Israelin kansalla on oleva vain yksi paimen:
Hes. 34:23 Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
Samoin tämä yksi paimen on myös heidän Ruhtinaansa:
Hes. 34:24 Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut
Kuka on siis tämä herätettävä Ruhtinas Daavid, joka palvelee Herraa ja on yksin Israelin Paimen? Pietari sanoi Ensimmäisenä Helluntaina Pyhän Hengen laskeudettua Jeesuksesta ja Daavidista näin:
2:29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
2:30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
2:32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.

Ap.t.
Jeesus on siis hyvin todennäköisesti se Herätetty Paimen, Daavidin Juurivesa (Ilm. 5:5, 22:16), joka Tuhatvuotisessa Valtakunnassa hallitsee Israelia ja koko muuta maailmaa yhdessä Hänelle uskollisten seuraajien kanssa.

https://www.pelastussanoma.fi/keskustel ... 620#p57620
Mä ajattelin myös jonkin aikaa, että olisi mahdollista, että Jerusalemissa olisi kaksi hallitsijaa, mutta näyttäisi siltä, että Vanhan Testamentin lupaukset ovat jo saaneet ainakin osittaisia täyttymyksiä Jeesuksessa.

Tietenkin nuo Pietarin sanat voi nähdä tai olla näkemättä tämän asian valossa, mutta kyllä mä luulen, että ne tarkoittavat juuri sitä mitä antavat ymmärtää, että Jeesus on Israelin Kuningas sekä heidän tottelemattomuutebsa vuoksi myös Kuningasten Kuningas!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Ajattelussa, että "Jer 30:9 vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän", tulee valtava teologinen ongelma, jos herätettävä Daavid olisi Jeesus.
Tämä tarkoittaisi sitä, että Daavid oli Jumala ihmisenä ennen Jeesusta. Jos tässä lähdetään hakemaan ratkaisua kuvailemallasi "Elia tulee, katso hän tuli jo Johannes Kastajana"-ajattelulla, mainitsemani johtopäätös on tämänhetkisen ymmärrykseni mukaan ainoa looginen tulkinta.
Näinhän se ei mene. Jer 30:9 selvästi kertoo heidän saavan palvella Jumalaa JA kuningastansa Daavidia. Kaksi persoonaa. Jumala Jeesus ja kuningas Daavid.
Daavid kyllä oli Voideltu muttei kuitenkaan pre-inkarnaatio Jeesus.
Tästä syystä pysyn kirjaimellisessa tulkinnassani siitä, että Jerusalemissa on prinssinä kuningas Daavid ja Kuningasten Kuninkaana itse Herra Jeesus.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Joo, en mä ajattele tätä Eliaan kautta, vaan Uuden Liiton kautta.

Mä luulen, että Israel olisi saanut palvella Jumalaa ja Daavidia juuri tällä Jeremiaan ilmoittamalla tavalla, mutta he eivät suostuneet kääntymään pahoilta teiltänsä, eivätkä pitäneet Liittoa, jolloin Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen vahvistamaan Uuden Liiton heidän kanssansa, mutta Häntäkään he eivät ottaneet vastaan, vaan odottavat edelleen Daavidia kuninkaakseen.

Jeesuksessa Jumala tarjoaa heille kuitenkin jotain parempaa, mutta ei se tee Daavidista Jeesusta, vaan Jumala antoi Jeesuksen Daavidin tilalle:
Hebr. 8:6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
Siksi Pietari tämän ilmoituksemsa Ensimmäisenä Helluntaina teki ja jatkoi puhettaan Daavidin omilla sanoilla, jossa nuo kaksi persoonaa myös ovat, Jumala ja Jeesus:
Ap.t. 2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
Jeesuksesta tuli siis ainoa tarvittava ja suora Välimies Jumalan ja ihmisen välille, silti Jumala on Yksi ja myös Kristus on Yksi kuten myös juuri tuolloin vuodatettu Pyhä Henki:
1Tim. 2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Jos Daavid herätettäisiin erillisenä kuninkaana, niin silloin myös olisi teologinen ongelma, koska Hesekiel sanoo, että Jumala herättää ”heille yhden paimenen, joka on heidän paimenensa” (Hes. 34:23). Myös Jeesus on Paimen (Joh. 10:14), tarkemmin sanottuna ”se Hyvä Paimen”. Muutoin heillä olisi kalsi paimenta.

Rutger
Site Admin

Hesekiel kuvaa Daavidia enemmän ruhtinaana ja prinssinä, ei niinkään paimenena. Jeesus on Paimen. Toki meillekin on luvassa oma roolimme "pikku paimenina" Ison Paimenen palvelijoina.
Jerusalemilla tulee olemaan iso rooli Jumalan suunnitelmissa ja uskonkin siksi siellä olevan erityisen käskynhaltijan, Jeesuksen palvelijan, Daavidin, ruhtinaana.
Eihän Jeesus itseään kutsuisi palvelijaksi, kuten Hän sanassaan tässä kertoo Daavidin olevan "ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti".
Mielenkiintoista pohdintaa.
Eero
Viesti:

Kyllä Hesekiel sanoo tämän herätettävän Daavidin eli Jeesuksen olevan nimenomaan paimen:
Hes. 34:23 Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
Jeesuksessa nämä kaikki omaisuudet yhdistyvät ja Hänhän tuli nimenomaan palvelemaan Herraansa eli tekemään Taivaallisen Isänsä tahdon maan päällä.

Tämän vuoksi siis puhuin Uuden Liiton näkökulmasta, Hesekiel kertoo asiasta Vanhan Liiton näkökulmasta, mutta Jumala tarjosi heille Uudessa Liitossa jotakin parempaa, Yhden Paimenen Jeesuksessa Kristuksessa, joka on Yksi, kuten Jumala on Yksi.

Rutger
Site Admin

Totta. Ei ollut muistissa kirjoitushetkellä.
No, kuten jo kerroin, meistäkin tulee paimenia.
Rutger
Site Admin

Minä on Jeesus. Jumala. Sana.
Eero
Viesti:

Kyllä, Isä ja Jeesus ovat Yhtä ja Jumala on Jeesuksen herättänyt, se on aika uskomatonta!
Apt. t. 2:32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.

Rutger
Site Admin

Jeesus vai Daavid?
Vastaus: Daavid prinssinä eli ruhtinaana ja Jeesus Kuninkaana.
https://youtu.be/nld4AW5VNkg?si=f3pnr5SQPcqWLWcz
Kesto reilu 7 min.
Eero
Viesti:

Joo, nää on asioita, jotka uskomme kun näemme ne omin silmin!

Vastaa Viestiin