Eero kirjoitti: ↑Eilen, 11:17
Mutta oon siis sitä mieltä edelleen, että kaste ei ole edellytys Pelastumiselle, vaan usko ja tunnustus, ja näissä jakeissa on myös mielenkiintoisesti juuri yksi niistä jakeista joka puuttuu KR 1933/38-käänöksestä, mutta kuuluu siis Bibliassa näin:
Eli kyllähän tässä aiheessa ihan pohdittavaakin, enkä nyt tarkoita siis Litteää MaataAp.t. 8:37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi![]()
Raamatussa ei kovin montaa tarpeetonta kohtaa ole
Sä voisit Eero ajatella niin, että Jeesus haluaa meiltä jonkin merkin / näytön, kun lähdetään seuraamaan Häntä. Vaikka kaste ei ketään pelasta, kuten ristinryöväristä nähtiin, niin voidaan ajatella, että kaste on vähän kun sormus sormessa kun mennään maallisen avioliittoon.
Se kertoo kyllä jotakin henkilöstä, joka haluaa heilua suhteessa ilman sormusta / sitoutumisen merkkiä. Ikäänkuin pitää porttia auki, jos sattuu tulemaan jotain mielenkiintoisempaa vastaan. Versus puoliso, joka haluaa heti tehdä kaikille selväksi kenelle hän kuuluu. Koska sitähän kaste on, vanhan syntisen elämän hautaamista ja tavallaan kihlalupaus Jeesukselle.
Taivaassa kysytään aikanaan valkeita vaatteita, mutta voihan sen ajatella, että Jeesus vois kysyä päästessään sisään, että et sitten jaksanut kasteelle mennä Minun tähteni, vaikka siitä niin monesti sanasta luit?
Tai jos syynä on ihmispelko, niin pitäisi ehkä olla enemmän huolissaan siitä, minkä muun asian se pelko voi saada vielä kieltämään.
Tuskin Jeesus ois vai vaivautunut demostroimaan kastekäytäntöä tai Johannesta olisi laitettu toimittamaan kastetta, jos se ois ollu ihan makkara sinapilla vai ketsupilla kysymys.
Mistä päästää kasteen pointtiin, että missä kohtaa elämänvaiheita se tehdään, mitä nyt ei kannata yleisen sovun takia tässä repiä auki.
Joten mikä on lopulta syy olla menemättä kasteelle? Tuskin ihan Lapin lisää on ne kaikki uskontunnustukset, kun ihmiset sanoo miten uskonelämä muuttui kasteelle menon myötä.
Äläkä pahastu kommentista, yritin avata mahdollisimman maallisesti/ selkeästi asiaa