Vanha Liitto, Mooseksen Laki vai Uusi Liitto, mikä näistä on voimassa?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Vanha Liitto, Mooseksen Laki vai Uusi Liitto, mikä näistä on voimassa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom rakkaat veljet ja siskot!

Nyt kun palstallakin on keskustelu paljon tähän aiheeseen liittyen, niin mä ajattelin selvittää mikä näistä otsikossa mainituista asioista eli Vanhasta Liitosta, Mooseksen Laista ja Uudesta Liitosta on voimassa vai ovatko ne voimassa kaikki?

Tulin siihen tulokseen, että Raamatusta löytyy ainakin yksi lause, jossa tämä asia on ilmaistuna hyvin yksiselitteisesti. Sen käytännön vaikutuksista ja jopa Raamatunjakeen jatkolauseesta voi tietenkin olla jo montaa mieltä, mutta yksi asia siinä on siis selvää:
Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo
Tää on mun mielestä asia johon jokaisen Jeesukseen uskovan ihmisen pitäisi nojautua täysin voimin ja uskoa se myös todeksi, niin ettei yritä viritellä Mooseksen Lakia Uuden Liiton päälle.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Re: Vanha Liitto, Mooseksen Laki vai Uusi Liitto, mikä näistä on voimassa?

Viesti Kirjoittaja Rutger »

1 Kor 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Kyllä kyllä, tästä varmaankin saisi myös hyvin pitkän keskustelun aikaan, mutta sehän on uskon asia, uskooko noihin Raamatun sanoihin vai ei ja mitä se sitten käytännössä tarkoittaa.

Mutta halusin tuoda tämän asian esille, koska se on tärkeä ja yksi niistä syistä, jonka vuoksi Jeesus tuli maan päälle, mutta luulen myös että oon tuolla avauksella sanonut omasta puolestani kaiken mitä mulla on tästä aiheesta sanottavaa.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Matt.5:18 Sillä totisesti Minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk.16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Jaak.2:10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.

Jaak.1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Eero
Viesti:

Hebr. 8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä Gal 3:23

Laki tuli näyttämään, mitä synti on. Jeesus ei tullut tuhoamaan vanhaa uskonnollista laki järjestelmää, vaan tuli rakentamaan sen päälle; Hän tuli täyttämään ja viimeistelemään vanhan liiton sekä perustamaan uuden.

Koska Jeesus täytti lain, pappien ei enää tarvinnut eikä tarvitse uhrata uhreja ja mennä pyhään paikkaan.

Jos meille ei kelpaa Jeesuksen uhri ja menemme jälleen lain alle, silloin koko laki koskee meitä ja jos yhdessä kohdassa rikomme lakia, ei ole sovittajaa edessämme, koska olemme Jeesuksen siirtäneet syrjään.

Koska laki viittaa vanhaan testamenttiin, lause "ei pieninkään kirjain tai piirto laista katoa" [Matt 5:18] ei tarkoita sitä, että kaikki Jumalan käskyt, sellaisina kuin ne on kirjattu vanhaan testamenttiin olisi edelleen voimassa ikeenä uudessa liitossa, vaan pikemminkin sitä, että kaikki, mikä oli luvattu, säädetty tai profetoitu vanhassa testamentissa, toteutui Jeesuksen kautta.

Synti tuli maailmaan -》 laki tuotiin näyttämään mitä synti on -》koska Jumala tiesi, ettemme selviä laista, tarvittiin sovittaja, Jeesus -》 joka täytti lain ja antoi sovituksena itsensä, uutena liittona -》

Lakihan ei pelastanut vanhassakaan liitossa, vaan usko Jumalaan.

Laki sanoo edelleen älä tee huorin ja älä tapa. Mutta me emme ole lain alla, koska Jeesus täytti kaikki lain kohdat puolestamme. Se ei kuitenkaan tarkoita, että voimme elää miten vaan.

Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain vaan armon alaisia? Emme tietenkään! Ettekö tiedä, että ketä palvelemaan ja tottelemaan te antaudutte, sen orjia te olette: joko synnin orjia kuolemaksi tai kuuliaisuuden vanhurskaudeksi? Room 6:15-16
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Eero
Viesti:

🙏🙏✝️🙏🙏

Vastaa Viestiin